Cum ne adaptăm mai ușor la ora de iarnă

0 162

La data de 25 octombrie, Republica Moldova va trece la „ora de iarnă”. Astfel, ora 3:00 a dimineții va deveni ora 2:00.

Deși câștigăm un ceas de somn în plus, această practică ne influențează starea de sănătate, avertizează specialiștii.

Schimbarea orei vine la pachet cu stări de oboseală, nervozitate și chiar depresie.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că putem avea simptome asemănătoare cu cele resimțite de persoanele care călătoresc și trebuie să se adapteze la diferența de fus orar  (insomnie, tulburări digestive sau stări de confuzie).

Expunerea redusă la lumina naturală a soarelui poate duce la schimbări de dispoziție, din cauza producției scăzute de serotonină – hormonul fericirii.

Astfel, există riscul apariției depresiei. De aceea, se recomandă ca în această perioadă a anului să facem plimbări în aer liber, indiferent de starea vremii.

Un studiu din 2014 a arătat că trecerea la ora de iarnă crește nivelul de cortizol -hormonul stresului, care atinge cele mai mici niveluri în timpul nopții, având un nivel ridicat dimineața devreme.

În cazul oamenilor cu afecţiuni cardiovasculare, organismul secretă în exces hormoni de stres. Ei pot creşte tensiunea şi favoriza apariția accidentelor vasculare cerebrale.

Pentru ca aceste schimbări să nu ne afecteze foarte tare, este bine să adormim până la ora 22.00 și să renunțăm la activitățile suprasolicitante.

Totodată, este de dorit să evităm expunerea la lumina albastră artificială emisă de ecranele telefoanelor mobile și să ne trezim în fiecare dimineață la aceeași oră.

Mai mult, adoptați și o dietă echilibrată, bogată în fructe, legume și semințe, care au în compoziție uleiuri şi grăsimi sănătoase. Importante sunt și alimentele bogate în acizi grași Omega-3 (peștele gras) sau Omega-6 (uleiul de măsline sau de floarea-soarelui, presate la rece, avocado, nuci).

Adaptarea organismului la trecerea la ora de iarnă poate dura până la patru săptămâni.