Veste proastă pentru fermieri. Prețul de achiziția a cerealelor a scăzut

În ultimele zile, pe piaţa Republicii Moldova se atestă un fenomen de reducere abruptă a preţurilor de achiziţie a cerealelor şi oleaginoaselor. Astfel, dacă la începutul lunii septembrie preţul unei tone de grâu alimentar se ridica la 175 de dolari pentru o tonă (condiții de livrare – DAP Portul Internaţional Liber Giurgiulești), apoi pe 12-13 septembrie a coborât la doar 160 de dolari. Adică s-a ieftinit cu circa 8,5%, scrie mold-street.com.

În cazul grâului furajer preţul a scăzut de la 170 de dolari la 155 de dolari pentru o tonă, ceea ce este o scădere cu aproape 9%. Acest preţ e în portul Giurgiuleşti.

În raioanele din nordul ţării, prețul grâului furajer a scăzut la 2.300 de lei pentru o tonă, dar puțini fermieri sunt de acord să vândă la acest cost, explică specialistul Iurie Rija.

O situaţie similară se atestă şi la seminţele de floarea-soarelui, costul de achiziţie al cărora s-a diminuat cu circa 10%: de la aproximativ 7.000 de lei, cât era la finele lunii august, la 6.300-6.400 de lei pentru o tonă în ultimele 2-3 zile.

În schimb, preţul porumbului se menţine relativ stabil, dar aici de abia a început strânsul recoltei.

Asociaţia „Forţa Fermierilor” a identificat imediat şi vinovatul principal – traderii, adică intermediarii.

„Un grup de traideri profită de situația financiară catastrofală la marea majoritate a fermierilor și sustrage de la ei producția la prețuri derizorii”, se menţionează într-un comunicat al organizaţiei.

Atât traderii, cât şi specialiştii de pe piaţă susţin însă că principalul factor care a dus la ieftinirea cerealelor şi oleaginoaselor pe piaţa moldovenească sunt preţurile mici la nivel regional şi global, care sunt o consecinţă a exporturilor rusești mari, precum și transporturile continue din Ucraina.

„Creșterea volumului producției de grâu în Ucraina și a volumului exporturilor din țările din regiunea Mării Negre este motivul principal al scăderii prețurilor grâului, tendinţă ce s-a extins nu numai în Ucraina și România, ci și în Moldova”, a declarat pentru mold-street.com expertul Iurie Rija.

El susţine că deşi recolta de grâu din acest an este una bogată, calitatea lui este mai joasă şi este mult grâu furajer.

„În Moldova, prețul grâului furajer a scăzut la 2.300 de lei/tonă cu TVA în nord și centru, dar puțini fermieri sunt de acord să vândă la acest preț. În Giurgiuleşti, grâul furajer costă 2.900 de lei/tonă. În ceea ce privește grâul alimentar, prețul acestuia a crescut la începutul lunii septembrie la 3.300 de lei/tonă în Drochia și în portul Giurgiulești. Este adevărat că morile din Drochia sunt dispuse să plătească acest preț pentru grâul cu gluten de peste 22%. Produsele cu un nivel de gluten de 20% sau mai mult se achiziționează la prețul de 3.000 lei/tonă„, a precizat Iurie Rija.

Totodată, el menţionează că saltul de la începutul lunii septembrie a fost de scurtă durată, iar grâul s-a ieftinit în ultimele zile mult mai semnificativ decât în statele vecine: Ucraina sau România.

În cazul porumbului, pe piaţa din Moldova, preţurile sunt cu circa 10% mai mici decât în Ucraina şi cu 16% mai mici decât în România.

„Cât despre floarea-soarelui, reducerea preţului la seminţe are loc în condiţiile în care scade prețul uleiului: de la 1.000 de dolari pentru o tonă în iunie-iulie, la 850 de dolari în prezent. În plus se estimează că Ucraina va exporta în acest sezon un volum record de 5,5 milioane de tone de ulei de floarea-soarelui”, spune Iurie Rija.

La aceasta se adaugă o producţie record de seminţe de floarea-soarelui în Rusia: circa 16,6 milioane de tone, ceea ce pune presiune pe preţurile din regiune.

În Moldova, recolta este de așteptat să fie bună – aproximativ 800.000 de tone de seminţe.

Un alt factor important sunt problemele de logistică: astfel sunt blocaje mari la exportul atât pe cale maritimă, cât şi pe cale terestră, care în consecinţă majorează costurile suportate de traderi. De exemplu, la trecerile de frontieră sunt rânduri mari de camioane, iar pe braţul Sulina s-a format un rând uriaş de nave de transport.

sursa: moldstreet.com