Uleiul de consum, raționalizat în Marea Britanie

In Marea Britanie, unele supermarketuri au ales sa limiteze uleiul de consum pe care clientii pot sa il cumpere. Razboiul din Ucraina, care a cauzat dificultati majore in aprovizionare, a dus la aceasta decizie, scrie stiriagricole.ro cu trimitere la BBC.

Astfel, Tesco permite trei articole de client. Waitrose si Morrisons au limitat cumparatorii la cate doua articole.

Cea mai mare cantitate de ulei de floarea-soarelui din Marea Britanie provine din Ucraina, iar intreruperea exporturilor a dus la unele penurii si la o cerere crescuta de alternative.

British Retail Consortium spune ca restrictiile sunt o masura temporara „pentru a asigura disponibilitatea pentru toata lumea”.

Uleiurile de masline, de rapita si de floarea-soarelui sunt incluse in limitele impuse de unele supermarketuri, atat in magazine, cat si online.

Iceland nu a comentat inca imaginile postate pe retelele de socializare cu pancartele care au aparut in magazinele sale si care limiteaza vanzarile de ulei de floarea-soarelui.

Intre timp, un purtator de cuvant al Waitrose a declarat:

„Monitorizam indeaproape situatia si lucram cu furnizorii nostri pentru a ne asigura ca toti clientii continua sa aiba posibilitatea de a alege intre uleiurile de gatit”.

Expertul in produse alimentare Ged Futter spune ca pot fi linistiti cumparatorii pentru ca exista o multime de alternative atunci cand vine vorba de uleiuri de gatit.

„Suntem obisnuiti cu o abundenta de soiuri.

Ceea ce s-ar putea sa vedem este ca acestea devin mai limitate”, spune el. Dar el a avertizat, de asemenea, ca uleiul de floarea-soarelui ar putea fi in curand indisponibil pe rafturi.

„Aceste limitari pot intarzia putin lucrurile, dar in cateva luni nu va mai fi niciun ulei de floarea-soarelui disponibil pentru a fi cumparat”, sugereaza el.

Sainsbury’s si Asda nu limiteaza in prezent cantitatea de ulei de gatit pe care o pot cumpara clientii lor. Un purtator de cuvant al Sainsbury’s a declarat:

„Lucram indeaproape cu furnizorii nostri pentru a ne asigura ca clientii continua sa aiba la dispozitie uleiuri de gatit din care sa aleaga, inclusiv ulei de masline, ulei vegetal si ulei de rapita”.

Tom Holder, de la British Retail Consortium, a declarat ca restrictiile puse in aplicare de unele supermarketuri sunt o masura temporara, „pentru a asigura disponibilitatea pentru toata lumea”.

El a adaugat ca „comerciantii cu amanuntul colaboreaza cu furnizorii pentru a accelera productia de uleiuri de gatit alternative, pentru a minimiza impactul asupra consumatorilor”.

Analiza efectuata de firma de cercetare in domeniul comertului cu amanuntul Assosia sugereaza, de asemenea, ca oferta redusa de ulei de floarea-soarelui ca urmare a conflictului din Ucraina are un impact asupra preturilor.

Aceasta a urmarit modificarile in costul mediu al uleiului de floarea-soarelui la marii retaileri, inclusiv Tesco, Sainsbury’s, Asda, Morrisons, Aldi si Lidl.

Datele sale sugereaza ca o sticla de un litru de ulei de floarea-soarelui de marca proprie a crescut in medie cu 12 pence, ajungand la 1,26 lire sterline din ianuarie 2022 – o crestere de peste 10%.

Pentru o sticla de cinci litri, cresterea a fost de 38 pence sau 6%. Nu a existat nicio modificare a pretului mediu al unui litru de ulei de floarea-soarelui organic de marca proprie, care a fost de 3,10 lire sterline.

Producatorii de alimente din Marea Britanie care folosesc uleiul de floarea-soarelui ca ingredient in produsele lor, cum ar fi chipsurile si chipsurile pentru cuptor, au raportat, de asemenea, preocupari legate de aprovizionare.

Food Standards Agency si Food Standards Scotland au informat consumatorii ca unele produse etichetate ca avand ulei de floarea-soarelui pot contine de fapt alternative, cum ar fi uleiul de rapita, in incercarea de a se asigura ca produsele raman disponibile.

Acestia au avertizat ca orice persoana cu alergii ar trebui sa caute informatii suplimentare.