Moldova – “cimitirul” rablelor?

Restricțiile la importul automobilelor mai vechi de 10 ani ar putea fi scoase. Cu un proiect în acest sens vine Ministerul Finanțelor, care declară că accizele vor fi mai mari pentru acest segment de vehicule.

Principalul contraargument îl aduc ecologiștii. Ei spun că statul trebuie să garanteze securitatea ecologică și faptul că nu vom ajunge o urnă de gunoi cu mașini vechi.

Expertul auto Ilie Toma și ecologistul Ion Ungureanu au analizat propunerea în cadrul emisiunii Actualitatea LA RAPORT de la AGROTV Moldova.

Logica e simplă. În prezent avem o restricție și ea urmează să fie relaxată. Dacă nu se va introduce o altă restricție pe plan ecologic cel puțin, atunci s-ar putea să avem haos. Dacă ea va fi compensată cu o restricție pe plan ecologic, atunci s-ar putea să avem o îmbunătățire a situației și pentru buget, și pentru accesibilitatea acestor mașini pentru oameni, spune ILIE TOMA.

Economic, da, poate și este avantajoasă undeva. Dar în costuri, pe termen lung, ea ne afectează mult mai mult și aș spune și la nivel internațional ne pune într-o poziție destul de proastă pentru că noi ne asumăm responsabilitatea de a reduce gazele cu efecte de seră și de aici venim cu decizii care contravin total.

Această decizie cu un supliment întreg de necesități, cum sunt trecute acele mașini la revizia tehnică, care sunt standardele. Sunt foarte multe întrebări care vin pe lângă posibilitatea de a deschide porțile, precizează ION UNGUREANU.

La noi în țară se practică, nu știu, dacă am testa o mașină mai veche și una mai nouă să vedem care sunt emisiile, în ce măsură poluează? Avem un asemenea mecanism?, a întrebat MIHAELA RUDENCO, moderatoarea emisiunii.

Nu, nu avem. Adevărul este că la revizia tehnică de absolută siguranță imediată pe trafic: eliminare, frâne, suspensie. Și nimeni absolut nu verifică emisiile sau concentrația lor pentru că nu sunt obligați să o facă. Sigur că în mod ideal ar trebui să facem asta pentru că astfel am contracara cazurile când oamenii taie filtre, când mașinile vechi nu le mai repară nimeni și ele sunt adevărate cuptoare de fum negru, a răspuns expertul auto ILIE TOMA.

Noi sigur că controlăm toți parametrii tehnici, care sunt legați de siguranță și asta costă viețile oamenilor. Și dacă noi am pune că și emisiile din țevile de eșapament costă viețile oamenilor, noi altfel am privi și întrebarea aceasta, spune ION UNGUREANU.

Potrivit specialiștilor, dacă am avea introdus un standard ecologic precum euro 5 sau euro 6, am fi obligați să verificăm normele de emisii. Republica Moldova rămâne însă restanțieră la acest capitol.

Au mai fost istorii ca și a noastră, în alte țări mai mici. Și de obicei în ultimul deceniu, când s-a trecut la standardele euro, s-a trecut deodată la euro 4 pentru că este un standard foarte ușor de conformat chiar cu mașinile produse în ultimii 20 de ani, a mai menționat ILIE TOMA.

 

Datele Organizației Mondiale a Sănătății arată că în lume, peste 7 milioane de oameni mor anual din cauza poluării aerului.

În fiecare luni la 20:00, dar și în zilele de miercuri și vineri, la 19:30, emisiunea Actualitatea LA RAPORT cu Mihaela Rudenco aduce în vizor principalele evenimente din țară, informându-vă rapid și echidistant.