Metode de combatere a prețurilor mari la legume

Cine ar fi crezut că în 2022, principala bătaie de cap în economia guvernelor a unui număr mare de țări ar fi prețurile mari la varză?! Cu toate acestea, inflația alimentară provoacă nemulțumire în rândul populației din Rusia, Belarus, Ucraina, Kazahstan, Uzbekistan și chiar Turcia, iar una dintre nemulţumiri este creșterea rapidă a prețurilor la legumele tradiționale (varză, cartofi, morcovi, roşii, ceapă, sfeclă).

Cu toate acestea, potrivit experților EastFruit, metodele de combatere a inflației alimentare de către conducerea unor ţări provoacă nedumerire în rândul economiștilor profesioniști. Deși transparența maximă a condițiilor de piață încurajează întotdeauna concurența și un schimb mai eficient de bunuri și servicii ducând la prețuri mai mici și la o stabilitate mai mare a acestora, Kazahstan, Rusia și Belarus aleg autarhia, ceea ce are efect opus.

Ce este „autarhia”? În mod surprinzător, acest termen în spațiul post-sovietic, care a fost cel mai clar exemplu de autarhie ideală timp de multe decenii, practic nu se găsește nici măcar în literatura economică.

Autarhia este un sistem economic în care o țară tinde spre autosuficiență completă și restrângerea maximă a comerțului exterior. Nu sună chiar atât de rău, nu? Ce e în neregulă în a nu importa varză, de exemplu. Dacă problema cu varza poate fi încă rezolvată, atunci cum rămâne, de exemplu, cu somonul înn Belarus, ţară care nu are acces la mare sau de unde poate avea Belarus cireșe și piersici dacă clima nu permite creșterea acestora? Din păcate, autarhia, după cum arată practica, este o utopie completă.

Este adevărat că oamenilor care acum au vârsta de 40-50 de ani sau mai mult şi care au crescut în URSS, le sună a ceva familiar. La ce duce autarhia, toți acești oameni au văzut cu ochii lor – o lipsă constantă de bunuri necesare, un sortiment redus, o piață neagră şi în final sărăcirea populației. De regulă, autarhia se încheie cu falimentul complet al întregii țări, așa cum a fost cazul URSS.

În prezent, Rusia continuă să interzică importul de produse, inclusiv legume, dintr-un număr mare de țări din lume, creând o situaţie asemănătoare celei din Belarus, care din 2022 a introdus embargo pentru  importul de legume și fructe (precum și alte produse) din UE și o serie de alte țări ale lumii. Cu toate acestea, acest lucru nu a fost suficient pentru Belarus  şi recent a decis să introducă o nouă  interdicție pentru exportul de legume și mere și chiar să stabilească administrativ prețurile maxime de vânzare cu amănuntul pentru anumite legume și fructe! A ajutat însă acest lucru la scăderea prețurilor pentru aceste produse? Bineînțeles că nu, mai mult ca atât, prețurile reale ale mărfurilor care au căzut sub regimul controlului manual continuă să crească constant, iar eforturile statului dau un nou impuls creșterii prețurilor.

Revenind însă la Rusia, care deja înregistrează prețuri record la legume și fructe, a înăsprit foarte inoportun controlul importurilor de fructe și legume la granițe. Desigur, dacă majoritatea țărilor producătoare de top nu-şi vor putea exporta produsele lor, atunci calitatea legumelor și fructelor nu va crește în niciun fel pe baza controlului sporit la granite, deoarece calitatea legumelor și fructelor în timpul inspecțiilor nu crește, ba din contra poate scădea. Dacă fructele și legumele sunt păstrate timp de 7-10 sau mai multe zile la graniță în condiții proaste, atunci desigur, acestea nu vor mai fi bune şi la un preţ accesibil.

În mod ciudat, există şi rapoarte cu privire la dorința guvernului rus de a limita marjele de vânzare la legumele principale la 5%, pe lângă problemele de piață deja existente! Până la urmă, cine poate forța supermarketurile să vândă astfel de produse în pierderea lor? Desigur, le pot forța din punct de vedere administrativ și neformal, dar în astfel de cazuri vor păstra doar de formă aceste produse pe rafturi, undeva într-un loc discret. Cu toate acestea, toată lumea va suferi pierderi: consumatorii, bugetul țării, producătorii și reţelele de supermarketuri.

Kazahstanul a introdus și în acest an o interdicție privind exportul de cartofi și morcovi, ceea ce a dus la pierderi mari pentru proprii producători. Dându-și seama că anul viitor situația nu s-ar putea decât agrava din cauza acțiunilor guvernamentale, interdicția a fost ridicată recent. Pentru o țară atât de îndepărtată de piețele mondiale, este destul de periculos să joci cu gestionarea manuală a pieței de produse perisabile.

Din păcate, exemplele ţărilor care tind pentru autarhie depășesc granițele spațiului post-sovietic. Turcia a fost și rămâne una dintre cele mai sigure economii. Cu toate acestea, întărirea în continuare a intervenției administrative în economie și în politica fiscală a dus, după cum se știe, la consecințe catastrofale sub forma unei devalorizări record a monedei locale și a unei inflații record deja de mai mulți ani. Din păcate, conducerea țării a făcut recent un alt pas major spre agravarea în continuare a problemei – a dat Ministerului Agriculturii din Turcia autoritatea de a restricționa exportul de fructe și legume și a altor produse alimentare! Mai mult, producătorii susţin că producția de legume și fructe este una nerentabilă, deoarece devalorizarea lirei turcești duce la o creștere bruscă a costurilor aferente cultivării acestora, în timp ce veniturile din vânzarea fructelor și legumelor se depreciază imediat.

În Ucraina, din păcate, la începutul anului 2022, de asemenea, au readus în prim plan reglementarea de stat pentru 11 tipuri de produse alimentare. Cu toate acestea, legumele și fructele nu au fost încă incluse în această listă. Apropo, tocmai acele produse care erau supuse reglementărilor de stat au continuat să crească în preţ după aceea. Rămâne de sperat că această soluție temporară și eronată va fi anulată în curând, deoarece este deja evident că este una complet ineficientă. În același timp, Ucraina nu restricționează exportul sau importul de produse și nici măcar nu declară astfel de intenții, spre deosebire de unii dintre vecinii săi. Mai mult, Ucraina a semnat recent un acord de liber schimb cu Turcia, care va avea un impact pozitiv asupra afacerii cu fructe și legume în general.

Cu toate acestea, tendințele regionale pentru dezvoltarea pieței de fructe și legume în ansamblu rămân destul de negative. Restricțiile multiple ale comerțului duc la faptul că investitorii nu doresc să se angajeze în activități în care statul poate schimba dramatic regulile jocului. Ei nu vor ca oficialii să împartă produsele lor și caută zone în care riscurile sunt mai mici și în acest snes nici măcar subvențiile nu îi vor putea convinge. Apropo, subvențiile doar nu apar din aer – aceștia sunt banii pe care statul i-a încasat sub formă de taxe de la aceiași consumatori și producători. Acest lucru înseamnă că prețurile nominale la legume și fructe în astfel de țări vor crește, precum și costurile reale ale consumatorilor pentru acestea.