Digitalizarea proceselor de producere – viitorul sectorului pomicol

Experții anticipează creșterea prețurilor la mijloacele de producție și menținerea costurilor înalte de logistică în sezonul următor, de aceea producătorii de fructe trebuie să se orienteze spre tehnologii inovative și surse regenerabile de energie pentru a fi competitivi pe piața de export.

Horticultorii din Moldova trebuie să analizeze soiurile care sunt pretabile cu condițiile din Moldova și sunt solicitate pe noile piețe de export și să înființeze livezi intensive cu aceste soiuri.

„Vedem câteva soluții pentru a răspunde provocărilor: cooperarea producătorilor cu exportatorii în programe strategice de pătrundere și consolidare a poziției pe piețele țintă, inclusiv pe cea locală; școlarizarea producătorilor și exportatorilor în implementarea standardelor unice de calitate și agricultura de precizie; promovarea continuă a fructelor pe piețele externe. Este greu să vindem fructe acolo unde nu suntem cunoscuți, îndemnul nostru este ca producătorii și exportatorii moldoveni să investească resurse în promovare”, a spus Iurie Fală, director executiv al Moldova Fruct.

Piața locală nu este una de ignorat pentru producătorii moldoveni de fructe. Un număr tot mai mare dintre ei încearcă să stabilească contracte cu rețele de magazine de la noi. Numai un lanț de magazine din țară susține că din 150 de furnizori de fructe și legume cu care lucrează, 120 sunt producători din Moldova, inclusiv întreprinderi mici.

Nu doar comercializarea produsului este importantă. Producătorii trebuie să analizeze preferințele consumatorului și tendințele actuale în domeniu cum ar fi implementarea bunelor practici agricole, producerea ecologică etc.