Croația – o piață de alternativă pentru fructele moldovenești

În Croația producția agricolă înregistrează 3-4% din PIB. În același timp, această țară importă mai multe produse agricole decât exportă, iar acest fapt este specific și pentru sectorul fructelor proaspete. Producția de fructe în Croația acoperă aproximativ 35 000 de hectare, ceea ce reprezintă doar 2,8% din terenurile agricole utilizate.

Deși Croația se bucură de condiții favorabile pentru agricultură, cantitatea și valoarea produselor agricole se află în continuă scădere în fiecare an, iar producția majorității fructelor nu acoperă nevoile pieței interne.

„Producția autohtonă de struguri de masă nu este suficientă pentru a asigura consumul intern. Media variază în jur de 25 000 de tone anual, în timp ce importul este de aproximativ 7000 de tone. Consumul mediu de struguri de masă în Croația este de 7,5 kg pe cap de locuitor. Moldova a exportat în anul 2020 în Croația 162 tone de struguri și 1360 tone de prune, comparativ cu 600 tone în 2019, ceea ce demonstrează interes în creștere pentru fructele moldovenești”, spune Octavian Olaru, specialist marketing Moldova Fruct.

Expertul informează că, țara are o rețea dezvoltată de piețe en-gross pentru fructe și legume. Piața din Zagreb este centrul pentru recepția și distribuția fructelor și legumelor proaspete în Croația.

O altă facilitate semnificativă pentru distribuția de fructe și legume proaspete în Croația este așa-numita Piața Verde Zagreb. Estimativ, aproximativ 2 milioane de consumatori din Croația centrală, Bosnia și Herțegovina și Slovenia, gravitează către această piață.

Fructele și legumele care nu sunt comercializate la comerțul cu ridicata sau la Piața Verde după vămuire, se îndreaptă direct către depozitele private de distribuție ale angrosiștilor. De acolo, produsele sunt distribuite către angrosiști ​​mai mici și lanțuri de supermarketuri din toată țara.

Cel mai important canal de comercializare cu amănuntul de fructe proaspete din Croația sunt totuși lanțurile de supermarketuri, care cumpără fructe proaspete de la angrosiști. Ponderea lor pe piața fructelor cu amănuntul este de peste 70%.