Agricultura la scară mică are nevoie de tractoare articulate

Un tractor articulat electric,  este făcut să se deplaseze cu un cuplu mare și cu o viteza mai mică. Ne interesează să fie un vehicul care poate dezvolta cât mai multă putere în unitatea de timp, și să le transmită cât mai eficient unor roți capabile de genul acela de forțe, scrie constructosu.eu.

Ca orice vehicul agricol sau militar modern, ele au motoare diesel, cu capacitate cilindrică mare, ce trebuie rulate la aproximativ 3000 de rotații pe minut, pentru a scoate maximul de putere din acel motor. Facem asta printr-o cutie de viteze în trepte, exact ca un automobil, deși cutiile acestea de tractoare, limitează viteza la 40 km/h. Tractoarele au de regulă și o limită de 10 tone pe osie, iar greutate maximă este de 14 tone. În continuare, aș vrea să vedem unele particularități ale unui tractor articulat și cum este el diferit sau special față de un tractor agricol standard.

De ce este un tractor articulat, așa de special?

Tractoarele articulate sunt de regulă niște vehicule mai puternice. Au un raport între putere și greutate, comparabilă cu cea a unui tanc militar, adică de la 16 kW/tonă până pe la 18 kW/tonă. Pentru comparație, un tractor românesc U650 are doar 13,2 kW/tonă, iar acela este un tractor destul de puternic pentru greutatea lui. În plus, ele sunt tractoare 4×4 sau 4WD ( four wheel drive ). Acest lucru este important pentru că au 4 sau 8 roți, aproximativ de același diametru, iar greutate tractorului este distribuită mai egal pe cele două axe.

La tractoarele universale sau standard, cele cu roți mari în spate și mici în față, greutata tractorului este distribuită 25% pe cele din față și 75% pe roțile din spate. La cele articulate, distribuția este oarecum inversată, cu 55% pe cele din față și 45% pe cele din spate. Deși sunt foarte puternice, au tendințe mai mici de ridicare a părții din față. Datorită puterii foarte mari, unele tractoare articulate pot avea șenile triunghiulare, metalice sau din cauciuc. Asta necesită un pic de exercițiu înainte să poți afirma că poți conduce un astfel de tractor.

Tractor articulat cu șenile de cauciuc

O altă particularitate a tractoarelor articulate este că sunt destul de lungi pentru volumul lor. Au motorul, rezervorul, bateriile, protecția la răsturnare, toate montate în partea din față. De regulă, partea din spate este mult mai simplă și mai ușoară ca la un design normal. Sunt vehicule foarte avantajoase la tras, dar și la împins. Sunt o sumedenie de atașamente pentru un tractor articulat, iar unele din ele au propriile roți, de întregul ansamblu poate să devină chiar mai lung.

La ce se utilizează un tractor articulat?

Tractoarele articulate sunt vehicule fiabile, flexibile și generale. Prima trăsătură care le face foarte iubite este aceea că pot întoarce într-un spațiu foarte strâmt, perfect pentru cei cu grădini sau terenuri mici și înguste. Un exemplu des întâlnit, este rândul de viță de vie. Tractorul articulat întoarce de pe un rând pe altul fără să facă prea multe manevre. Nu va întoarce pe loc ca un utilaj cu un singur rând de șenile, precum încărcătorul frontal sau excavatorul, dar destul de aproape. Dacă ecartamentul este destul de mic pentru lățimea rândurilor de vie, poate fi un tractor viticol.

A doua întrebuințare specială este cea forestieră. Fiind foarte puternic, poate fi utilizat pentru a scoate bușteni din pădure, fără drum și fără prea multe defrișări pentru acces. Articularea dreapta-stânga, dar și cea sus-jos, contribuie mult la acest avantaj. Da! Articularea sus-jos îl ajută să treacă peste obstacole mai înalte, pentru că poate să “sugă burta”. Datorită aceste articulații în toate direcțiile, se poate aventura pe înclinații neobișnuite pentru un tractor normal. Practic, te poți urca pe orice cu un astfel de tractor, până la o anumită înclinație.

Tractor forestier articulat, echipat cu braț pentru bușteni

Al treilea argument important este înălțimea scăzută a vehiculului. Aceste tractorașe sunt destul de joase, uneori cu înalțimi totale de doar 2 metri. Asta le face foarte utile pentru pomicultură, construcții, subsoluri, spații de infrastructură, dar și unele întrebuințări agricole. Asta înseamnă că poți intra cu ele în sera și în solar. Nu știu dacă există un alt tip de tractor care poate face aces lucru, decât dacă scoți protecția la răstogolire, și nu vreau să vă treacă prin cap așa ceva. Vreau să reamintesc că poți să și întorci într-un solar sau sera.

Tractoarele articulate sunt mai ieftine și mai eficiente

Eficiența motoarelor diesel crește odată cu mărimea lor. De aceea, la motoare cu capacitate cilindrică mică, utilizăm benzină, nu motorină. Motoarele tractoarelor articulate vor consuma mai puțină motorină pe kW livrat la roți decât un tractor standard de aceeleași dimensiuni. Eficiența unui motor diesel montat pe un tractor, rulat la un număr optim de rotații pe minut pentru aceea construcție, va fi între 30 și 35%. Deci atât iese din motor, iar la tranctoarele cu tracțiune doar pe cele din spate, în cel mai bun caz, se pierde peste 10-15% din putere, din cauza alunecărilor.

Practic, contactul cu solul devine insuficient pentru o anumită putere, iar pentru a repara acest lucru, începe un cerc vicios de îngreunare a tractorului, care mărește masa totală, compactează solul prea mult, ridică costurile de achiziție, cresc vibrațiile și forțele asupra șasiului, etc. Abia când ajungem la șenile reușim să discutăm de eficiență. Agricultorii mari au costuri de 4 ori mai mici cu carburantul și consumabilele, comparativ cu un mic fermier care lucrează același sol, în același fel și în aceleași condiții. Acum să trecem la consumabile pentru că sunt importante.

Consumabilele de la un tractor sunt multe, dar vreau să pun accentul pe roți și cauciucuri. La un tractor articulat, roțile sunt mai mici și mai ușor de manipulat cu corpul, fără ajutoare. La tractoarele standard, roțile sunt foarte mari, greu de schimbat într-o gospodărie și foarte scumpe. La tractorul articulat, roțile sunt deseori identice și ce pot schimba între ele, iar prețul este mai redus pe cauciuc care trage, adică RON/centimetru pătrat de contact cu solul. Nu ajunge să ai motor puternic, trebuie să și reușești să transferi puterea în mișcare.