Cum reușești să exporți cireșele pe timp de criză

În plin sezon de recoltare a cireșelor de soiuri târzii, producătorii agricoli din Republica Moldova negociază comercializarea acestora pe noi piețe din Uniunea Europeană. În pofida condițiilor dificile din acest an, inclusiv cauzate de războiul din Ucraina, producătorii moldoveni au reușit până la 24 iunie să vândă către diverse destinații mai mult de cinci mii tone de cireșe.

Mariana Pîslaru din Ustia, Dubăsari gestionează 50 hectare de livezi, plantate cu soiuri moderne de cireșe precum: Early Star, Skeena, Black Star, Kordia, Regina. Anul acesta exportă în premieră, cireșe în Olanda.

„Anterior, cireșele erau exportate preponderent în țările CSI, însă în acest an avem o experiență nouă de export în Olanda. Utilizăm tehnologii moderne de producere, avem soiuri solicitate de consumatori, de trei ani deținem certificatul GLOBALG.A.P. care confirmă respectarea a peste 200 de cerințe riguroase în procesul de producere, de aceea sperăm să extindem exportul și în alte țări ale Uniunii Europene”, spune Mariana Pîslaru.

Cumpărătorul a ajuns în livezile din Moldova urmare a unor misiuni comerciale organizate de proiectul USAID Agricultura Performantă în Moldova și Moldova Fruct.

„Cireșele din Moldova pot concura cu cele produse în țările UE, dar sunt aspecte legate de infrastructura post-recoltă în care producătorii din Moldova trebuie să investească: linii de sortare pentru cireșe, ambalaj. Ne dorim o conlucrare de durată cu producătorii de fructe din Moldova, dar achiziționăm doar fructe certificate GLOBALG.A.P.”, a menționat importatorul din OlandaEric, Hendrikx.

Suprafețele de cireș au crescut în ultimii ani în Moldova de la 2,4 mii hectare în 2011 la peste patru mii hectare în 2021. În livezile noi se plantează soiuri solicitate pe diferite piețe, rezistente la crăpare și transportare și sunt implementate noi tehnologii de producere.

La momentul actual, cireșele produse în Republica Moldova sunt puțin cunoscute de consumatorii din UE însă au potențial mare de afirmare pe piața europeană. În 2021, circa 70 la sută din totalul exporturilor de cireșe au reprezentat Federația Rusă, 23 la sută – Belarus și 7 la sută – restul piețelor

Pentru penetrarea pieței europene, producătorii de fructe trebuie să planteze livezi super-intensive, care asigură o recoltă calitativă și uniformă, să mențină tehnologia de cultivare la parametrii corespunzători pentru a produce fructe ferme și de calibru mare ce vor asigura un preț înalt și vor putea concura cu cele obținute în Spania, Italia, Franța.

De asemenea, este necesar să investească în sisteme de protecție împotriva grindinei și ploii, să procure echipamente de sortare mecanizată și echipamente de asigurare a lanțului frigului etc.