Cum se alege uleiul de motor și perioada după care trebuie schimbat
Uleiul de motor este un produs necesar pentru orice autovehicul, iar fără acesta, mașina nu ar mai putea funcționa corespunzător. Uleiul este un lubrifiant folosit pentru a unge piesele mobile din metal ale autovehiculului, pentru a împiedica degradarea acestora și pentru a curăța motorul. Mai mult, uleiul are rolul de a combate rugina și de a contribui la răcirea motorului.
Având în vedere că uleiul este atât de important pentru motor și pentru întreaga mașină, neglijarea acestuia poate avea consecințe catastrofale pentru autoturismul tău. De aceea, este important să cunoști toate regulile referitoare la ce ulei să folosești și când trebuie acesta schimbat. În cele ce urmează, îți explicăm tot ce trebuie să știi despre alegerea și schimbarea uleiului de motor.
Cum să alegi uleiul de motor
Pentru a nu întâmpina probleme cu mașina și pentru a te asigura că aceasta funcționează la parametri optimi, este necesar să cunoști criteriile după care se alege uleiul de motor. În mod normal, există cinci reguli după care ar trebui să te ghidezi atunci când alegi lubrifiantul.
Conform specificațiilor producătorului
Pentru a fi 100% sigur că uleiul de motor pe care îl folosești este potrivit pentru mașina ta, este necesar să urmezi indicațiile producătorului. În cartea tehnică a mașinii vei găsi informații detaliate despre cel mai potrivit lubrifiant pentru autoturismul tău și despre perioada după care trebuie schimbat.
În funcție de anotimp
Dacă îți dorești ca mașina ta să fie protejată pe tot parcursul anului, specialiștii recomandă schimbarea uleiului în funcție de anotimp și alegerea de produse cu diferite grade de vâscozitate. Totuși, acest procedeu nu este obligatoriu, deoarece poți alege un tip de ulei de motor multigrad, care își va păstra același nivel de vâscozitate, indiferent de temperatura de afară.
În funcție de stilul de condus
Atunci când alegi uleiul de motor, este foarte important să iei în calcul și stilul tău de condus. Dacă ești unul dintre șoferii care practică deseori un condus sportiv, atunci ar trebui să alegi un ulei sintetic cu un grad de vâscozitate mai mare, care să protejeze motoarele duse frecvent aproape de linia roșie a turațiilor.
În funcție de buget
Bugetul este un alt criteriu după care poți alege lubrifiantul de motor. Totuși, înainte de a cumpăra produsul, trebuie să te asiguri că acesta este aprobat de producătorul autovehiculului tău, pentru a nu face o alegere care să dăuneze pe termen lung mașinii.
În funcție de distribuitor
Înainte de a cumpăra uleiul, asigură-te că acesta vine de la o sursă de încredere, care nu vinde produse contrafăcute sau care și-au pierdut proprietățile din cauza depozitării necorespunzătoare. Nu te lăsa atras de un preț mai mic și asigură-te de fiecare dată că distribuitorul de la care cumperi uleiul este unul serios și de încredere.
Citește și: Sfaturi utile: pregatește automobilul pentru sezonul rece
Ce sunt indicii de vâscozitate la uleiul de motor
Clasificarea uleiurilor de motor se face deseori în funcție de indicele lor de vâscozitate. Această proprietate indică viteza de schimbare a vâscozității lubrifiantului între două temperaturi.
Să luăm ca exemplu un ulei de motor 10w40. Cu cât primul indice (10W) este mai scăzut, cu atât uleiul devine mai fluid atunci când se încălzește. În schimb, cu cât cel de-al doilea indice (40) are o valoare mai mare, cu atât uleiul nu își va modifica foarte mult vâscozitatea atunci când atinge o temperatură mai înaltă.
Tipul uleiurilor de motor și care au calitatea cea mai bună
În funcție de substanțele folosite pentru realizarea lor, putem enumera trei tipuri de uleiuri de motor. Fiecare dintre acestea diferă în funcție de preț, dar și de calitate. Pe piață sunt disponibile trei tipuri de uleiuri:
Full sintetic
Acesta este cel mai performant tip de ulei de pe piață. Realizat prin metoda de sinteză organică, acest produs este conceput pentru a preveni formarea de depozite și pentru a-și păstra gradul de vâscozitate chiar și în sezonul rece.
Semisintetic
Și aceste tipuri de uleiuri sunt produse printr-o tehnologie specială, însă au, la bază, elemente minerale. Nu sunt la fel de performante precum cele full sintetice, însă sunt mai accesibile ca preț.
Mineral
Uleiurile minerale sunt produse din petrol, prin decaparea fracțiunilor uleioase din acesta. Aceste produse se identifică prin gradul ridicat de vâscozitate, însă se evaporă destul de repede și sunt predispuse la acumularea de reziduuri. Cu toate că sunt cele mai ieftine tipuri de uleiuri, acestea sunt și cele mai slabe calitativ.
Particularități ale unui ulei de calitate
Deși vin cu un preț mai mare, uleiurile de calitate își justifică pe deplin valoarea, atât timp cât îndeplinesc două calități principale.
În primul rând, un ulei bun trebuie să-și mențină gradul de fluiditate indiferent de temperaturile înregistrate. Astfel, acesta va funcționa în parametri optimi atât atunci când motorul este adus constant la turații înalte, cât și pe timp de ger, la pornirea mașinii.
De asemenea, un ulei bun de motor trebuie să-și păstreze caracteristicile inițiale pentru o perioadă cât mai îndelungată de timp și să reziste cu succes la uzură. Un ulei care își păstrează proprietățile nu va trebui înlocuit la fel de des, chiar dacă motorul este utilizat în condiții de operare dificilă (trafic urban intens, autostrăzi, offroad etc.).
Citește și: Sunt anvelopele all season o solutie pentru anotimpul rece?
Când trebuie schimbat uleiul de motor
Pentru a știi cu exactitate când trebuie să schimbi uleiul de motor, este indicat să verifici cartea tehnică a mașinii și să respecți întocmai indicațiile furnizate de producător. Specialiștii recomandă ca uleiul de motor să fie înlocuit cel puțin o dată pe an sau după atingerea unei limite de kilometri cu mașina.
Numărul de kilometri după care trebuie făcut schimbul de ulei nu este unul fix și depinde într-o foarte mare măsură de regimul în care a fost utilizat autoturismul. De exemplu, pentru o mașină care a circulat 90% din timp într-un oraș aglomerat, poate fi nevoie de schimbarea uleiului chiar și la 5.000 de kilometri.
În schimb, un autoturism folosit pentru deplasări zilnice de 30-40 de kilometri pe un drum extraurban, poate circula fără probleme chiar și 15.000 de kilometri înainte să fie necesar schimbul uleiului.
Semne că trebuie să faci schimbul de ulei
Există foarte multe situații excepționale, în care uleiul trebuie schimbat mai devreme decât indicațiile producătorului. De aceea, este important să fii atent la toate semnalele care te-ar putea avertiza că este cazul să faci o vizită la service.
Zgomote ale motorului
Atunci când motorul scoate zgomote ciudate, pe care nu le-ai mai auzit până acum, acesta poate fi un semn că uleiul și-a pierdut proprietățile din cauza vechimii. Chiar dacă verifici uleiul și pare în regulă, fă, totuși, o vizită la service, pentru că aceste zgomote ar putea ascunde o problemă mai gravă, care trebuie rezolvată urgent.
Textura uleiului
Asigură-te că verifici constant joja de ulei, iar dacă nu, roagă pe cineva să o facă pentru tine. Atunci când lubrifiantul își pierde din vâscozitate și prezintă particule vizibile, acesta ar trebui schimbat.
Verificarea nivelului
Verificarea jojei este importantă și pentru a ști exact care este nivelul uleiului. Dacă acesta a scăzut sub nivelul optim indicat, nu trebuie să faci schimbul, ci o completare de ulei, până la nivelul recomandat.
De asemenea, trebuie să faci schimbul de ulei atunci când martorul de bord îți indică acest lucru sau atunci când a trecut mai mult de un an de la ultimul schimb.
Schimbul de antigel și urme de antigel în ulei
Antigelul este un lichid foarte important pentru răcirea motorului, care preia căldura generată de acesta. De asemenea, antigelul are rolul de a proteja mașina împotriva înghețului și coroziunii, motiv pentru care este important nu doar în sezonul rece.
Deși este foarte util, antigelul își poate pierde proprietățile în 2-3 ani sau la fiecare 50.000 de kilometri, iar atunci va fi necesară înlocuirea sa.
Teoretic, poți înlocui antigelul de unul singur, însă această procedură este foarte consumatoare de timp. Scoaterea în întregime a lichidului vechi din instalație este foarte complicată, iar pentru a te asigura că nu rămân depuneri pe pompă, furtunuri și motor, este necesar să le speli cu apă distilată. Astfel, cea mai la îndemână metodă rămâne tot vizita la service, unde mecanicii au la dispoziție echipamente speciale pentru a efectua schimbul de antigel într-un timp scurt.
Chiar dacă nu ar trebui să faci schimbul de antigel de unul singur, este important să-i verifici nivelul și textura din când în când. Asigură-te că lichidul de răcire nu prezintă pete de ulei, iar dacă se întâmplă să constați acest lucru, mergi urgent la mecanic pentru că, cel mai probabil, există o problemă la garnitura de chiulasă.
Mituri despre uleiul de motor
De-a lungul timpului, oamenii și-au format anumite păreri despre uleiul de motor, unele adevărate, altele nu. Principalele sunt:
Motorul s-a obișnuit cu uleiul de motor și de aceea nu poți folosi altă marcă
Fals! Dacă uleiul folosit este bun și potrivit mașinii în care se introduce, acesta va proteja motorul, chiar dacă este folosit pentru prima dată. Într-adevăr, atunci când se face schimbul de ulei, există posibilitatea acumulării de reziduuri în baia de ulei, iar pentru eliminarea acestora este necesară folosirea unor soluții speciale.
Nu trebuie să amesteci două mărci diferite de ulei
Parțial adevărat! Cu toate că, în mod normal, combinarea a două mărci de ulei nu provoacă daune motorului, trebuie menționat că fiecare marcă de ulei conține anumiți aditivi, din cauza cărora cele două tipuri de lubrifianți nu se vor putea amesteca. De aceea, atunci când faci schimbul de ulei, este recomandat să golești în întregime baia de ulei.
Filtrul trebuie înlocuit la fiecare schimb de ulei
Total adevărat! Pe parcursul funcționării motorului, filtrul de ulei acumulează toate impuritățile uleiului și asigură funcționarea corespunzătoare a acestuia. În toată această perioadă, piesa se va îmbâcsi, iar acest lucru poate duce la garnituri rupte, creșterea consumului de carburant sau lubrifiere insuficientă. De aceea, este foarte important să schimbi filtrul de ulei la cel mult 15.000 de kilometri.
Pentru a asigura funcționarea corespunzătoare a mașinii tale, este foarte important să nu neglijezi uleiul de motor și să urmezi întotdeauna instrucțiunile producătorului cu privire la perioada după care trebuie efectuat schimbul și tipul de lubrifiant pe care trebuie să îl folosești.
Sursa Foto: Shutterstock