Potențialul de export pe cale maritimă, nevalorificat

În Republica Moldova, metoda de transport în cazul exportului de struguri este cea terestră, deoarece aceștia sunt comercializați preponderent în Rusia, Romania, Polonia, Spania și chiar Irak. Totuși la nivel mondial, în peste 75 la sută din exporturile de struguri de masă se practică calea maritima de transport.

„Strugurii de masă sunt un produs de o valoare adăugată înaltă, cu o cerere mare în întreaga lume, astfel că pentru destinațiile îndepărtate transportul maritim este modalitatea cea mai rentabilă. Conform datelor prezentate de Serviciul Vamal, până în anul 2020, Republica Moldova a exportat struguri de masă pe cale maritimă în cantități foarte mici. Astfel, oportunitatea de a exporta pe această cale nu este valorificată pe deplin de comercianții noștri”, spune Octavian Olaru, specialist marketing, din cadrul Asociației Moldova Fruct.

Cel mai mare dezavantaj al transportului pe cale maritimă este perioada îndelungată, în medie 35 de zile, dar variază în funcție de distanță și numărul transbordărilor. Datorita faptului că fumegarea cu SO2 a strugurilor, în condiții de depozit, se face odată la șapte zile și fiindcă aceasta nu poate fi realizată pe perioada transportului maritim, o soluție recomandată este folosirea foițelor generatoare de SO2.

Acestea conțin metabisulfit, care reacționează la umiditate atunci când strugurii transpiră, astfel declanșând o reacție chimică care determină foițele să elibereze dioxid de sulf, în așa mod împiedicând strugurii să fie afectați de mucegai în timpul transportului, dar și contribuie la menținerea ciorchinelui verde. Foițele generatoare de SO2 eliberează constant și în cantități mici dioxidul de sulf ceea ce împiedică apariția mucegaiului cenușiu pentru o perioadă de până la 60 zile.

Astfel, îmbinând acești doi factori cu o calitate extra a strugurilor vom putea accesa piețele de desfacere din Orientul Mijlociu și Asia.