Comerțul online: avantajos pentru agricultori?
Potrivit unui studiu realizat de FAO, o platformă de comerț online ar fi o soluție pentru producătorii agricoli mici de a-și vinde recolta, de a-și majora profitul și de a-și minimiza dependența de multiplii intermediari, acest fapt fiind indispensabil, în contextul pandemiei, care a evidențiat vulnerabilitățile economiei naționale, fermierii fiind rupți de piața de desfacere și rămași practic fără surse de venit.
„Republica Moldova dispune de cunoștințe tehnice, capacități și întregul potențial pentru elaborarea sau dezvoltarea platformelor de comerț online, conform necesităților producătorilor și realităților pieței de consum. O platformă comună de vânzări online de tip marketplace ar avea șanse de succes mai mare, decât o multitudine de magazine online a fiecărui producător în parte. Platforma unică ar putea asigura o eficiență mai mare din punct de vedere a promovării, gestionării, întreținerii și dezvoltării continue”, a declarat Victor Guzun, expert FAO în domeniul businessului digital și co-autor al studiului.
Cercetarea mai arată că cea mai mare parte a micilor producători agricoli nu dispun de abilitățile necesare pentru desfășurarea comerțului online, ceea ce înseamnă că trebuie să se acorde o atenție sporită educației digitale – factor decisiv în reușita vânzărilor din mediul online.
Studiul a fost realizat în perioada iulie-august a anului curent, având la bază 28 de interviuri cu diverși producători, membri ai comunității de producători agricoli mici și mijlocii.