Stabilirea unei taxe pentru emisiile rutiere ar putea avea un răspuns social negativ

În teorie, taxele de drumeție este o modalitate simplă de a constrânge schimbarea comportamentului, un model încercat care urmează legile economice ale elasticității și ale cererii consumatorilor.

 

Țigările fiscale și fumatul devin mai puțin atractive. Impozitează alcoolul și oamenii vor bea mai puțin.

 

Dar taxează benzina și motorina și, mai degrabă decât să vezi șoferii renăscând ca bicicliști, s-ar putea să ai o reacție violentă.

 

Asta este lecția din Franța din 2018, când o creștere de aproximativ 10 cenți de euro pe litru de combustibil a dus la mișcarea ”gilets jaunes” – vestele galbene.

 

Deci, ce trebuie să facă un guvern ecologic? Arderea combustibililor fosili agravează criza climatică și ar trebui descurajată, dar este nedrept să-i penalizăm pe cei care se bazează pe vehiculul lor cu motor cu combustie internă, fie pentru muncă, fie din cauza lipsei de opțiuni alternative de transport.

 

Comisia Europeană a decis că o parte a răspunsului constă în stabilirea unui preț pentru emisiile din transportul rutier și utilizarea banilor generați pentru a atenua impactul creșterii prețului.

 

Diederik Samsom, șeful de cabinet al șefului UE pentru schimbările climatice ”Frans Timmermans”, a apărat decizia UE de a extinde sistemul de comercializare a cotelor de emisii (denumit ETS) la un eveniment online săptămâna trecută.

 

„Avantajele ETS sunt că vă va aduce la obiectivul [climatic], va stimula jucătorii potriviți în sistem și va crea venituri pentru a garanta o tranziție justă”, a argumentat el.

 

Potrivit lui Samson, extinderea ETS va fi destinată marilor producători și importatori de combustibili, încurajându-i să de carbonizeze combustibilul.

 

Cu toate acestea, ecologiștii sunt nemulțumiți de decizie, argumentând că creșterea standardelor de emisii de combustibil, mai degrabă decât extinderea ETS, ar duce la rezultate mai bune și mai echitabile.

 

Comisia consideră că atât standardele mai stricte, cât și tarifarea carbonului vor duce la prețuri mai ridicate, dar o singură opțiune generează venituri care pot fi utilizate pentru a atenua lovitura.

 

Sursa informației: https://www.euractiv.com/section/transport/news/putting-a-price-on-road-emissions-could-come-with-a-cost/