Zece companii producătoare și exportatoare de fructe vor beneficia de programul de mentorat la export
Zece companii producătoare și exportatoare de fructe din Republica Moldova, vor dezvolta și aplica în practică timp de 18 luni planuri individualizate de acțiuni pentru promovarea și exportul pe piețele internaționale. Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Fructe „Moldova Fruct”, împreună cu partenerii de dezvoltare au lansat programul de mentorat la export pentru producători și exportatori de fructe din țara noastră.
IURIE FALĂ, directorul executiv al Asociației „Moldova Fruct”: „Este un program dorită căruia pe parcursul următoarelor luni, companiile vor fi implicate în activități de instruire în grup și individual. Totodată, va fi și mentorat individual pentru companii. Acestea vor elabora un plan de marketing, care să cuprindă toate întrebările sau elemente din cadrul întreprinderii. Începând de la calitatea produsului, certificarea lui, ajustarea tehnologiilor, ambalaje, până la dezvoltarea unei imagini corporative bună.”
Programul va oferi opt luni de instruire individuală și de grup și zece luni dedicate implementării planurilor de acțiune. Din 13 companii inițial selectate, zece vor trece în etapa de elaborare a strategiei de marketing pentru compania proprie.
ADRIAN CAVCALIUC, producător agricol: „Sunt foarte importante, fiindcă Uniunea Europeană a deschis piața pentru produsele noastre. S-au acordat cote de export mai mari. Ar trebuie să învățăm piața mai bine, cerințele de calitate, ambalajele. Totodată, ar trebui să învățăm și calendarul livrărilor și să punem la punct logistica.”
Programul se va finaliza cu prezentarea planurilor de export și participarea în luna octombrie în cadrul expoziției Fruit Attraction din Spania.
GHEORGHE CHISĂLIȚĂ, antreprenor: „Așteptările noastre în cadrul mentoratului este să aflăm cum putem structura tot sistemul întreprinderii sub forma unei companii europene. Și să o putem adapta pentru a putea exporta mai mult, să dăm plus valoare produsului. Să facem o strategie de marketing corectă, să evoluăm și să ridicăm numele Republicii Moldova la cel mai înalt nivel.”
Mentorul pe export din Țările de Jos Fred Janssen, evidențiază importanța implementării obiectivelor programului.
Fred Janssen, mentor pe export din Țările de Jos: „Nu este vorba doar despre producerea de mere, prune, dar și despre puțin marketing, concurența este acerbă în Europa. Există mulți furnizori care oferă aceeași calitate, dar trebuie să vă evidențiați pe arena internațională a afacerilor, mai ales la târgurile comerciale. Dacă mergeți la Macfrut în Italia sau la Fruit Attraction în Madrid, plimbându-vă, puteți vedea o mulțime de companii mari care se promovează într-un mod foarte inteligent. Nu este vorba doar despre producție și logistică, dar și despre ambalaj, găsirea modalității corecte de a atrage importatorul sau comerciantul. Toate acestea vor fi realizate în cadrul acestui program, puțin mai mult marketing, promovare, dar și, desigur, verificarea tuturor aspectelor: logistică, post-recoltare, facilități de răcire, transport. Pe de altă parte trebuie să instruim companiile din Moldova să învețe mai multe despre marketing, promovare, comunicare.”
Asociația „Moldova Fruct” a implementat un program similar în perioada anilor 2019-2021. Beneficiari ai programului au fost 18 companii producătoare de fructe proaspete, fructe procesate și miere.