Importurile Ucrainei au crescut cu 13 la sută în ultimii 5 ani. Țara vecină rămâne o piață cu potențial mare de consum și nu trebuie neglijată.
Ea se situează pe locul 6 printre principalii parteneri comerciali – al 9-lea de export și al 4-lea de import.
Având peste 40 milioane de consumatori, piața ucraineană nu este valorificată la potențialul pe care îl deține, odată cu îmbunătățirea regimurilor administrative și vamale.
Cel mai înalt nivel al schimburilor comerciale dintre Ucraina și Moldova înregistrat în ultimii ani a depășit 900 de milioane de dolari, ceea ce este destul de mult pentru niște piețe, considerate în curs de dezvoltare.
Bineînțeles, în perioada de criză cifra s-a micșorat și schimburile comerciale s-au redus, dar au rămas la fel de importante pentru antreprenori.
Cele mai populare mărfuri autohtone exportate sunt medicamentele, vinurile, strugurii, semințele de floarea-soarelui și uleiurile petroliere.
Totodată, Ucraina intră în TOP 3 țări după numărul de turiști care vizitează Moldova. Aceștia, până la pandemie, constituiau 25 la sută din total.
Una din căile viabile pentru o dezvoltare rapidă este comerțul electronic care, comparativ cu cel clasic, prezintă avantaje în termen de logistică, promovare și accesibilitate.
În perioada pandemiei, 37% dintre consumatorii ucraineni utilizează metode de plată online pentru bunuri și servicii, 28 la sută cumpără mai multe produse sănătoase, iar 19% achiziționează alimente online mai des decât înainte.
Cumpărăturile în acest mod câștigă tot mai mult teren. Cel mai mare retailer digital din Ucraina – „Rozetka” – s-a extins acum un an la noi și își propune să-i atragă pe producătorii autohtoni.
Pentru a beneficia de platforma dată, antreprenorii locali trebuie să-și adapteze procesele – să aibă o logistică bine stabilită pentru livrare, să fie deschiși pentru orice tip de achitări, să fie pregătiți cu procese pentru retur.
Nu este ușor să ajungi să vinzi în Ucraina, dar este posibil. Sunt interesați în special cei din sectorul agro-alimentar. Doritorilor de a exporta li se recomandă să studieze legislația ucraineană, să cerceteze piața și să nu renunțe.