Transportatorii amenință cu noi proteste
Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto amenință cu noi proteste. Membrii formațiunii sunt indignați de o nouă inițiativă legislativă privind modificarea Codului Transporturilor Rutiere. Ei subliniază că aceasta ar promova și legaliza unele scheme corupționale, dar și ar contraveni legislației europene.
Într-un comunicat al Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto se menționează că inițiativa legislativă, de asemenea încearcă să implementeze mecanisme de abuz în detrimentul consumatorului, să elimine în mod artificial unii concurenți de pe piață și urmărește preluarea unor afaceri din domeniul transporturilor regulate de pasageri.
”Activitatea corupțională a ANTA, în temeiul acestor proiecte, se va lărgi și va fi apărată prin norme legale. Se intenționează ca această instituție profund coruptă (ANTA) să nu se mai supună unor reguli privind efectuarea controalelor, adoptate și implementate deja cu suportul partenerilor externi, dar să poată colecta mită oricând va dori. Problemele reale ale ramurii sunt ignorate atât de deputați, cât și de către MIDR. Principiile europene ce trebuiau transpuse în legislația noastră prin aceste proiecte, au fost total neglijate.”, se menționează în comunicatul Asociației.
În același timp, membrii Asociației mai subliniază că proiectul nu mai conține prevederile similare celor europene cum ar fi:
– Garantarea accesului universal și nediscriminatoriu a populației la serviciile de transport public, prin stabilirea normei conform căreia orice localitate cu statut de primărie trebuie să fie deservită de cel puțin o rută regulată și alte reglementări similare;
– Formarea programelor de transport regulate în modul în care va asigura acoperirea necesităților populației, respectarea regulilor de siguranță rutieră și protecția mediului;
– Crearea mecanismelor ce vor favoriza înnoirea parcului de autobuze/microbuze învechit;
– Participarea la adoptarea deciziilor de formare/modificare a programelor de transport a tuturor subiecților interesați, în special a celor care pot fi afectați de eventuala decizie;
– Readucerea activității gărilor în câmpul legal european, eliminarea obstacolelor pe care le creează gările operatorilor de transport, utilizarea întregii infrastructuri a transporturilor de către pasageri și excluderea restricțiilor abuzive de circulație, care au fost instituite pentru a asigura că fiecare călător va achita comision autogărilor etc;
– Reglementarea diferențiată a transporturilor internaționale, crearea premizelor legislative și adoptarea măsurilor de pregătire a ramurii pentru instituirea regimului liberalizat de transport cu Uniunea Europeană, păstrarea restricțiilor la nivel legislativ doar pentru țările cu care nu va fi instituit regim liberalizat de transport, ș.a.
APOTA atenționează despre pericolul adoptării în redacția actuală a proiectelor de lege descrise mai sus și declară că dacă în scurt timp nu va fi inițiat procesul de ajustare a acestora la principiile europene, în luna octombrie 2023 vor fi inițiate acțiunile de protest ale transportatorilor.