Țara în care exporturile din Moldova au crescut de 2.910,1 ori

România şi Ucraina au fost în anul 2022 principalele destinaţii ale exporturilor de mărfuri din Republica Moldova, arată date ale Biroului Naţional de Statistică. Astfel, anul trecut, exporturile de mărfuri din Republica Moldova au însumat circa 4,34 miliarde de dolari, în creştere cu 37,9%, comparativ cu cea înregistrată în anul 2021, transmite Știri.md cu referire la Mold-street.

Exporturile au crescut cu 21,9%, reexporturile – de 1,9 ori

Potrivit BNS, exporturile de mărfuri autohtone în anul 2022 au constituit 2,97 miliarde de dolari (68,4% din total exporturi), fiind în creștere cu 21,9% față de anul 2021, care a contribuit la majorarea valorii totale a exporturilor cu 17,0%.

Reexporturile de mărfuri străine (după prelucrare și clasice) în anul 2022 s-au cifrat la 1,37 miliarde de dolari (31,6% din total exporturi), ceea ce este de 1,9 ori mai mult, comparativ cu anul 2021. Această creștere a influențat majorarea pe total exporturi cu 20,9%. Cea mai mare parte din reexporturi au fost carburanţi (motorină şi benzină) care au avut ca destinaţie Ucraina.

Potrivit BNS, cea mai mare parte din exporturile de mărfuri au fost efectuate în continuare pe cale rutieră (77,1% din total), după care urmează transportul maritim (13,4%), transportul feroviar (7,9%), transportul aerian (1,1%) și instalațiile fixe de transport (0,5%).

Principala piaţă de desfacere rămâne cea a statelor Uniunii Europene (UE–27), care în anul 2022 a totalizat 2,54 miliarde de dolari (cu 32,3% mai mult comparativ cu anul 2021), deținând o pondere de 58,6% în total exporturi, în descreștere cu 2,5 puncte procentuale față de anul 2021.

Deşi au înregistrat o creştere de 2,2 ori, exporturile de mărfuri destinate țărilor CSI în anul 2022 au avut o valoare de 1,04 miliarde de dolari, care echivalează cu o cotă de 24,1% în total exporturi, în creștere cu 9,3 puncte procentuale, comparativ cu anul 2021. În schimb, cota restului lumii s-a diminuat cu 6,8 puncte procentuale, până la 17,3%.

În Iran, exporturile au crescut de 2.910,1 ori, dar principala destinaţie este România 

Datele BNS relevă că, în anul 2022, principala destinaţie a exporturilor a fost România, cu un volum de 1,24 miliarde de dolari în creştere cu aproape 50% (48,9%) şi o cotă de 28,6%.

Pe locul doi a urcat Ucraina datorită unei majorări de 7,8 ori, generată, în principal, de creșterea livrărilor (reexporturilor) de produse petroliere și gaze lichefiate, explică BNS. În ţara vecină lovită de agresiunea Rusiei au ajuns bunuri în valoare de peste 720 de milioane de dolari, ceea ce reprezintă o cotă de 16,6% din exporturi.

La mare distanţă urmează Italia – cu 7,64%, Turcia – cu 7,03%, Germania – 5,32% şi abia pe locul 6 se află Rusia, altădată principala piaţă de desfacere – cu o cotă de doar 4,38%. În top 10 pieţe de desfacere mai intră Bulgaria – cu 3,28%, Polonia – cu 2,83%, Cehia – cu 2,41% şi Belarus – cu 1,87%.

Datele statistice relevă că cel mai mare salt al exporturilor a fost înregistrat în Iran – de 2.910,1 ori, care a ajuns la un volum de 51,85 milioane de dolari şi o cotă de 1,2%, datorită unor livrări semnificative de ulei de semințe de floarea-soarelui. Cea mai mare scădere exporturilor a fost în Indonezia – de 24 de ori şi Malaysia – de circa 11 ori.