Siguranță, confort și infrastructură dezvoltată. Este rezultatul lucrărilor de reabilitare a drumului național Bălți – Făleşti – Sculeni, care au ajuns pe ultima sută de metri. Grație unui împrumut de 50 de milioane de euro din partea Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, au fost reparați 55 de km de drum, relatează NordNews.
Lucrările urmau să fie date în exploatare încă în anul 2018.
Ion Buzinschi, șef adjunct al Oficiului Teritorial Bălți al Cancelariei de Stat
„La executarea lucrărilor s-a ținut cont de situația reală internă și externă, de prețurile în creștere, pe ultima dimensiune de executare a lucrărilor.”
Lucrările de reabilitare a drumului național sunt divizate în două loturi. Acestea au fost reabilitate în proporție de 99%. Șoferii spun că, acum, deplasările au devenit confortabile și mai puțin periculoase.
„Trebuie să ne rugăm să avem mai puține accidente și mai puțini șoferi băuți. Iar drumul este de calitate. Mulțumim Europei! Frații mei muncesc acolo, iar ei ne ajută și țara.”
„Drumul este perfect, nu sunt găuri. Poți să te deplasezi liniștit. Cred că dacă ne ajută, ar trebuie să avem grijă de acest drum, să nu facem mizerie”, au spus șoferii.
Primul segment de drum pornește din satul Răuțel, unde au fost reparați 4,5 kilometri de drum și trotuare. Din cauza bugetului limitat, primăria locală putea să execute doar lucrări de plombare a drumurilor. Acum, cu suportul UE, satul pare mai mult un oraș.
Tudor Istrati, primarul satului Răuțel
„Aproape totul este gata. S-a reparat șoseaua, trotuarele și intrările în curțile oamenilor. A fost amenajat și canalul de acumulare a apelor pluviale. Este un ajutor binevenit. Noi avem nevoie de implementarea unor asemenea proiecte. Acum avem un proiect de aprovizionare cu apă în cadrul programului „Sat European.”
Gropile în asfalt și noroiul au rămas doar o amintire neplăcută pentru locuitorii din Răuțel.
„Băieți, în copilărie purtam ciubote de cauciuc, dar azi încalț șlapi. Este vreo diferență? E foarte bine.”
„Drumul era rău, dar acum arată foarte bine.”
„E clar că satul Răuțel s-a schimbat, drumurile sunt bune. Satul a devenit frumos”, au spus localnicii.
Localnicii cred că împreună cu Uniunea Europeană, Republica Moldova are toate șansele de a se dezvolta.
„Ne bucurăm că UE ne ajută, ne susține. E bine. Dacă ne vom continua drumul spre Europa, se va schimba situația în țară.”
„Altcineva nu ne oferă ajutor. Noi mai multă susținere avem din Europa. Din partea fostei URSS nu avem niciun ajutor. Doar au luat de la noi. Dacă ne vom continua calea spre Europa, vom avea investiții multe și viața noastră va fi mai bună”, au mai spus sătenii.
În cadrul proiectului au fost construite 5 sensuri giratorii, 7 poduri și un pasaj peste calea ferată. O atenție sporită a fost acordată siguranței pietonilor.
Radu Rogovei, șeful Direcției Infrastructura de Transport, MIDR
„Pe tot drumul a fost făcut marcaj rutier de tip termoplast, pe o suprafață de 16500 de metri pătrați. Este un marcaj durabil. Pe tot parcursul drumului au fost amenajate conform standardelor europene 48 de treceri de pietoni. La 40 dintre ele au fost instalate semafoare cu galben intermitent pentru a atrage atenția șoferilor pe timp de zi și noapte.”
Recent, drumul de ocolire a orașului Sîngerei Chișinău-Orhei-Bălți, pe un segment de 12 kilometri, a fost dat în exploatare. Pentru reparația acestuia, BERD a oferit un împrumut de peste 19 milioane de euro.