Recomandările ANSA privind gestionarea produselor livrate

Livrarea produselor alimentare la ușa consumatorilor devine o activitate tot mai populară în Republica Moldova. Astăzi, fiecare unitate de alimentație publică alege să livreze alimente și să ofere servicii accesibile pentru consumatori. Însă, un serviciu de livrare a produselor presupune implicarea mai multor actori în acest proces.

Din acest motiv, specialiștii Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor vin cu anumite recomandări importante pentru toți participanții lanțului operațional, de la producător la consumator.

Regula de aur pentru operatorii din domeniul alimentar care prestează servicii de livrare este utilizarea ambalajelor adecvate pentru a asigura:

– Evitarea contaminării încrucișate a produselor alimentare inclusiv cu substanțe care pot cauza alergii sau intoleranțe;

– Livrarea cât mai rapid posibilă de la preparare, în condiții de temperatură adecvate tipului de produs;

– Alimente nedeteriorate în timpul transportului.

Recomandări pentru companiile de curierat:

– Să transporte produsele în boxe sau alte recipiente special adaptate (termoizolate) pentru menținerea regimului termic pe parcursul a minimum 20-30 de minute;

– Să transporte alimentele în siguranță termică pentru a evita dezvoltarea bacteriilor patogene (produsele culinare reci trebuie transportate la temperaturi ce nu depășesc +4°C, iar cele fierbinți – de minimum +60°C).

– Să mențină o bună igienă.

Recomandări pentru cărăuși (persoanele care livrează):

– Să practice o bună igienă personală;

– Să evite contaminarea încrucișată a comenzilor de livrare, prin utilizarea recipientelor care permit păstrarea separată a alimentelor și în locuri sigure;

– Să identifice modalitățile optime de transportare a produselor pentru a asigura calitatea și siguranța lor.

Recomandări pentru consumatori:

– Să se asigure că unitatea de alimentație publică ( restaurant, cantină…) este autorizată sanitar-veterinar de către Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor;

– Să se asigure că comanda va fi recepționată la timp, astfel încât aceasta să poată fi păstrată într-un loc sigur dacă alimentele nu sunt consumate imediat;

– Să inspecteze ambalajul comenzii pentru a se asigura că nu este deteriorat;

– Să verifice temperatura alimentelor recepționate. recepționate (alimentele trebuie livrate la o temperatură sigură pentru a preveni dezvoltarea bacteriilor, iar dacă produsele nu sunt livrate la temperatura potrivită, să nu le consume și să contacteze imediat restaurantul sau serviciul de livrare);

Înainte de a consuma orice produs alimentar de la un serviciu de livrare, să-l verifice organoleptic (miros, gust, aspect exterior). Dacă se observă unele semne vizibile de alterare, cum ar fi mucegai și miros neplăcut, produsul nu va fi consumat, dar va fi contactat imediat restaurantul sau serviciul de livrare;

– Să păstreze la frigider alimentele, în cazul în care nu sunt consumate imediat la livrare (nu se recomandă păstrarea alimentelor în ambalajul în care au fost livrate deoarece unele ambalaje, cum ar fi cutiile de polistiren, nu sunt neapărat etanșe și pot afecta negativ calitatea alimentelor prin uscare);

– Reîncălzirea produselor culinare se efectuează la temperaturi optime de minim +75 C, în recipiente speciale care ar permite încălzirea uniformă și rapidă a produselor. Supele și sosurile, în schimb, vor fi încălzite până la temperatura de fierbere. Reîncălzirea lentă sau de mai multe ori nu este recomandată, deoarece favorizează dezvoltarea bacteriilor patogene;

– Să se spele pe mâini înainte de a manipula sau consuma alimente;

– Să ceară întotdeauna bonul de casă.

Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor este întotdeauna alături de operatorii economici pentru a garanta calitatea și siguranța produselor și serviciilor prestate consumatorilor.