Autoritățile au prezentat planul de dezvoltare a portului de stat ”Giurgiulești”. Programul face parte din Planul Reconstrucției Infrastructurii Moldovei 5+. Proiectul va fi realizat cu susţinerea Corporaţiei Financiare Internaţionale, iar costul estimativ al lucrărilor este de aproximativ 34 de milioane de dolari.
ANDREI SPÎNU, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: ”În cadrul proiectului se vor realiza următoarele lucrări de construcție, amenajare și dotare tehnică: construcție de silozuri de cereale cu o capacitate de aproximativ 80 de mii de tone. Amenajarea unei noi dane de 150 metri lungime și cinci metri adâncime. Dotarea cu încărcătoare de cereale cu viteză estimată de 1.500 de tone pe oră. Amenajarea liniilor de cale ferată și stație de descărcare feroviară. Construcția unei parcări pentru camioane. Construcția unei stații de descărcare a camioanelor. Construcția de depozite acoperite, dotarea cu macarale mobile și amenajarea teritoriului de 2,5 hectare pentru noul terminal portuar.”
La rândul său, ministrul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Vladimir Bolea, a afirmat că programul de dezvoltare a Portului Giurgiulești va avea un impact favorabil, în primul rând, asupra sectorului agricol.
VLADIMIR BOLEA, ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare: ”Era 13 euro la o tonă transport din Giurgiulești până în portul Constanța a cerealelor prin aval și 45 de euro costa o tonă transport, tot din vama Giurgiulești, până în Constanța pe auto. Este o diferență imensă și acești 30, 30 și ceva de euro sunt bani care, în mod normal, când statul își va onora obligațiunile și va construi acest sistem portuar, banii vor rămâne în buzunarul agricultorilor care cresc cerealele.”
Inițiativa a fost salutată și de producătorii din sectorul agricol, deoarece un port modernizat va putea oferi mai multe oportunități de export și dezvoltare a afacerilor.
IGOR TAGADIUC, președintele Cooperativei de Întreprinzător ”Agrostoc”: ”Având astăzi perspectiva dezvoltării a acestei infrastructuri, nu în ultimul rând, o să putem asigura și tranzituri, pentru că foarte multe țări își bazează dezvoltarea sa economică pe tranzituri, pe servicii, pe stocări de aceea, iarăși, este un plus. Consider că este o perspectivă foarte bună. Susține, încurajăm implementarea. Bine-înțeles că ne dorim cu o viteză cât mai rapidă să se miște aceste investiții și această dezvoltare.”
Conform unui studiu, după renovare Terminalul va avea o capacitate de export de 800 de mii de tone.
Portul Giurgiulești este unicul port din Republica Moldova accesibil pentru navele maritime. Acesta beneficiază de o amplasare pe traseele internaționale de comerț și transport, precum este canalul navigabil Rin-Main-Dunăre. Portul a fost dat în exploatare la 26 octombrie 2006, după 10 ani de construcție.