Prețul la grâu, sub așteptările fermierilor
După trei luni de interdicție, la finele lunii iunie, Comisia pentru Situații Excepționale a decis să permită exportul de grâu și făină de grău din Republica Moldova.
Aceste livrări au arătat că prețul de achiziție și export a grâului a scăzut semnificativ și este sub așteptările agricultorilor care sperau să câștige ceva bani.
Astfel preţul mediu de achiziţie a grâului a coborât sub nivelul de 4 lei pentru un kliogram, adică sub 200 de euro pentru o tonă, în timp ce la începutul anului ajungea şi la 250 de euro pentru o tonă, iar agricultorii sperau deja că vor obţine şi 300 de euro pentru o tonă.
Primele livrări de grâu au arătat că în schimb a crescut semnificativ costul serviciilor de transport, în special ca urmare a războiului din Ucraina.
„Războiul din Ucraina a dus la blocarea exporturilor prin porturile ucrainești de pe Marea Neagră și a pus o presiune enormă asupra căilor logistice pe Dunăre, dar și celor rutiere și feroviare spre portul Constanța – unicul hub cerealier rămas funcțional în regiune. În consecință, tarifele percepute de transportatori, pe fondul cererii enorme, au crescut, uneori, de 7 ori. Spre exemplu, tariful pentru transportarea fluvială a unei tone de cereale în vara anului 2021 din Reni sau Giurgiulești spre Constanța a fost de 13 euro pe tonă, iar vara 2022 a adus un tarif de până la 98 de euro pe tonă”, explică Vitalie Butnaru, manager financiar al Trans-Oil, unul dintre cei mai mari exportatori.
Iurie Rija, director operațional la compania Ancom Agro susţine că în ultimele săptămâni preţul grânelor a început să scadă şi la bursele internaţionale,
În opinia lui Iurie Rija unul dintre factori la scăderea preţului este revizuirea în creştere a prognozelor privind recolta de cereale în SUA, dar şi recesiunea economică mondială.
Un alt factor regional este volumul mare de grâne pe care vor să le exporte companiile din Ucraina, şi care ajung şi pe piaţa moldovenească.
În aceste condiţii, organizaţia Forţa Fermierilor a cerut chiar Guvernului ca să fie limitat importul producției agricole din Ucraina în perioada recoltării în Republica Moldova, iar Portul Internațional Giurgiulești și Calea Ferată din Moldova să fie obligate să exporte prioritar producția agricolă moldovenească.
Asemenea măsuri de protecţie nu cred că vor fi privite cu ochi buni la Kiev şi în alte state.
În consecinţă putem spune că şi 2022 va fi un an dificil atât pentru producători, cât și pentru traderi, iar principalul factor rămâne războiul din Ucraina.