Nici tu lege, nici tu soveste…

Scumpirile în lanț a carburanților îi bat la buzunare pe șoferi, iar mai cel mai mult au de suferit agricultorii și transportatorii din țară. În această lună a fost înregistrată deja a șaptea majorare a prețurilor la benzină și motorină din anul 2021. Astfel, avem cele mai mari prețuri la carburanți din istoria Republicii Moldova. Șoferii acuză autoritățile centrale de iresponsabilitate. Iar experții în energetică dau vina pe înțelegerile de cartel, dar și pe incompetența Consiliul Concurenței, Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică și a clasei politice, relatează NordNews.md.

„În toate țările este mai ieftin ca la noi. La noi prețurile doar cresc, dar de coborât nu prea

– Cine credeți că este responsabil de ridicarea prețurilor?

– Cred că guvernul.”

„Nu trăim în Europa, dar prețurile sunt europene.

– Cum credeți cine este responsabil de ridicarea prețurilor la carburanți?

– Guvernul.”

„Este o majorare considerabilă și bruscă.”

„Eu consider că asta nu este normal, oare se poate de considerat așa ceva normal?

– Cum considerați, cine răspunde de ridicarea prețurilor?

– Cei care ne propun combustibil și desigur statul. Financiar, acest lucru se simte, trebuie să cheltui mai mult pentru a face plinul. Astăzi, m-am alimentat cu 250 de lei, s-ar fi putut mai mult pentru că rezervorul este pe jumătate, sunt nevoită să economisesc.”

Benzina și motorina s-a scumpit săptămâna trecută cu încă 40 și respectiv 45 de bani. Noul preț pentru un litru de benzină cu cifra octanică 95 este de 20,40 lei, iar un litru de benzină cu cifra octanică 98 costă 21,20 lei. Prețul nou la motorină este de 16,80 lei, în comparație cu 16,35 lei. În aceste condiții, șoferilor de autobuze și microbuze le vine greu să-și facă plinul, mai ales că au tot mai puțini pasageri.

„Avem o părere foarte rea, nu avem pasageri deloc. Noi nu avem nici cu ce veni, nici cu ce ne duce, dar scumpesc în toată ziua. Parlamentul este responsabil, trebuie dat jos. Alimentez în toată ziua de 600 – 700 de lei.”

„Eu lucrez la un stăpân, dar el nu își scoate cheltuielile. Astăzi am doar un singur pasager și dacă voi avea doi asta e bine. Voi turna motorină de 500 de lei, iar dacă voi face azi 200 va fi încă bine.”

 Angajații stațiilor PECO recunosc că prețurile la carburanți se schimbă de câteva ori pe lună.

„Nu este normal.

– În ultima lună de câte ori s-au schimbat prețurile la carburanți?

– De două ori.”

Consiliul Concurenței nu-și face treaba deloc, susține expertul în energetică, Sergiu Tofilat. În cadrul unei emisiuni, el a declarat că ANRE trebuie să plafoneze prețurile la carburanți, iar Legea privind piața produselor petroliere este un model care nu ar trebui să existe.

„Trebuie de făcut ordine în Consiliul Concurenței. Până faci ordinea la Consiliul Concurenței, durează. Până atunci, trebuie de găsit un mecanism temporar, adică revii la plafonare. O dată la două săptămâni, ANRE să stabilească prețurile. Prima, se votează modificările la legea produselor petroliere și temporar, de asta să se ocupe ANRE”, declarăSergiu Tofilat, expert energetic.

În martie, directorul ANRE a fost audiat în Parlament în legătură cu scumpirea în valuri a carburanților. Veaceslav Untilă declara atunci că instituția pe care o conduce nu ar avea competențele necesare pentru a interveni direct în mecanismul de formare a prețurilor la benzină și motorină. Cu toate acestea, deputații au acordat vot de neîncredere conducerii ANRE și au solicitat demisia Consiliului de Administrație al instituției.

După aceasta, în aprilie, Parlamentul a votat un proiect de lege care prevede plafonarea prețurilor la carburanți, dar care nu este încă aplicat.

Joi, 20 mai, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică a organizat consultări preliminare privind elaborarea noii Metodologii de calculare și aplicare a prețurilor la produsele petroliere. Documentul urmează să fie elaborat până pe 14 iunie.