Dezvoltarea transportului terestru, în special a celui feroviar, a creat oamenilor noi posibilități: economice, turistice, dar și de organizare a timpului. Și Republica Moldova dispune de o infrastructură națională în domeniu. Despre începuturile sectorului, dar despre cei care au stat la bază, am aflat vizitând Muzeul Palatului Căilor Ferate din Chișinău.
”Aici sunt expuse diferite exponate autentice, diferite unelte, prototipuri de șine, diferite sisteme de frânare, diferite invenții inginerești de care s-au bucurat inginerii și de care au avut grijă mecanicii ca să funcționeze. Tot aici sunt expuse diferite plăcuțe vechi care au fost amplasate pe locomotivele vechi. Puteți să le vedeți în partea ceea și totodată, în partea din spate este cabina diesel a trenului diesel. Ca să putem să o aducem așa cum ea este, a fost nevoie de spart și peretele ca să o aducem așa cum arată”, povestește ghidul, Alina Coțaga.
Piesele de muzeu odinioară au fost parte componentă a unui sistem complex ce funcționa, datorită căruia am putut călători. Cel care de-a lungul anilor a adunat exponate din diferite locuri ale Moldovei a fost Alexei Samsonov. Tot el a fondat și administrat instituția ce bucură vizitatorii până în prezent.
”Acest exponat este o machetă, un focar al locomotivei pe abur. Fochistul aprindea focul cu ajutorul cărbunelui se introducea lemne. Se încălzește apa și prin diferite sisteme de țevi se punea în funcțiune motorul cu abur. Această mochetă este adusă de la depoul Ocnița care a funcționat până în anul 1990”, mai spune aceasta.
Oamenii rămân impresionați de multitudinea expozițiilor. Imaginile fotografice unice, oameni ce au scris istorie, documentele oficiale imortalizează evenimente importante. Cel mai mult atrag atenția exemplarele care pot fi atinse.
”Aici este expusă și istoria înscrisă a magistralei înscrisă din trecut din anul 1871. Locotenentul guvernator Mihail Voronțov a expus un plan a căii ferate care să treacă prin Basarabia. Această idee foarte mult a plăcut Țarului Nicolae I, dar peste un timp mai îndelungat, din diferite motive, chiar și cele birocratice, cercurile guvernale s-au gândit de unde să înceapă traseul și l-au prelungit de la Odessa, Parcani, Tiraspol”, specifică Alina Coțaga.
De la ghidul muzeului aflați informații ineresante din istoria căilor ferate din Moldova.
”A fost dat în exploatare s-a construit această cale ferată cu ajutorul guvernatorului Unger-Sternberg, antreprenor. El mai este numit și ”Regele căii ferate”. Era nevoie și de un pod care să unească amândouă maluri, Nistrul era ca un obstacol și atunci s-a decis să se construiască un pod și de acest pot s-a ocupat generalul-locotenent Bogdanovici și a fost dat în exploatare în ianuarie, în 1871 și deja traseul Parcani-Tiraspol de-acum a fost dat în exploatare în august 1871. Această zi este ziua de naștere a căii ferate, așa s-a decis”, menționează ghidul.
Mica incursiune în activitatea angajaților căi ferate vă poate da un imbold să faceți o călătorie cu trenul, fie și prin țară.