Prețul la produsele petroliere este un indicator bun, dar nu reflectă în totalitate situația reală de pe această piață, scrie economistul Veaceslav Ioniță într-o analiză pe blogul său. Expertul precizează că un indicator cu mult mai bun este accesibilitatea acestui produs pentru cetățean, sau mai simplu spus: câți litri de Benzină poate procura un moldovean pe un salariu mediu din economie.
În primele 9 luni ale anului, cetățenii noștri au putut procura 381 litri de Benzină pe un salariu net mediu lunar, cea ce este cu 25 litri mai puțin decât anul trecut. Totuși, atât anul trecut, cât și-n acest an, accesibilitatea benzinei este la maximul istoric din toți cei 30 ani de independență.
În acest an, prețul mediu de comercializare la pompă a Benzinei 95, în primele 9 luni ale anului a fost estimativ de 19,4 lei/litru sau cu 3,1 lei mai mult decât anul trecut, când prețul mediu de comercializare la pompă a fost de 16,3 lei/litru. De menționat că în luna septembrie, prețul mediu de comercializare a depășit 20 lei/litru pentru benzina 95.
Însă în același timp și salariul mediu net pe economie a crescut semnificativ de la 6820 lei/lunar anul trecut la 7400 lei/lunar în primele 9 luni ale anului. Această creștere de 780 lei lunar a diminuat din impactul creșterii prețurilor la produsele petroliere.
Astfel, chiar dacă asistăm la o creștere cu 19% a prețului mediu de comercializare a benzinei la pompă, totuși accesibilitatea benzinei a scăzut cu doar 6%, fiind amortizată de creșterea salariului mediu net cu peste 12%.
Din perspectiva istorică, accesibilitatea benzinei în Moldova este la un nivel comparabil cu ultimii ani ai URSS.
Amintim că în URSS până în 1977, benzina (la o calitatea mai proastă ca 95) costa 10 kopeici/litru. Acest preț era unul subvenționat de către stat, dar odată că creșterea numărului de automobile, statul nu-și mai putea permite luxul de a subvenționa benzina și prețul a crescut brusc în două etape: la 20 kopeici litru în 1978 și la 40 kopeici litru în 1981. Astfel, în ultimii 10 ani de existență a URSS, cetățenii noștri pe un salariu mediu din economie își permiteau să procure circa 500 litri benzină. Dacă ținem cont și de calitatea benzinei, atunci la 30 de ani de la independență, benzina în sfârșit a devenit mai accesibilă decât în perioada de până la independență.