Europa pentru o „generație fără tutun” până în 2040, ultimii ani ai fumătorilor

Mult așteptatul „Plan european pentru combaterea cancerului” este modelat cu o presiune puternică asupra prevenirii, vizând în special alcoolul și produsele din tutun, inclusiv produse noi din tutun, cum ar fi țigările electronice, planul a fost prezentat de portalul EURACTIV.

 

Un plan la nivelul UE pentru combaterea cancerului a rămas una dintre prioritățile Comisiei condusă de Ursula von der Leyen în ceea ce privește sănătatea publică, deși criza COVID a distras atenția în ultimele luni de la problemă.

 

Acțiunile prevăzute în plan, care se aștepta să fie dezvăluite în decembrie, vor avea ca scop susținerea, coordonarea și chiar completarea eforturilor statelor membre în fiecare etapă a tratării cancerului, inclusiv prevenirea și urmărirea calității vieții supraviețuitorilor.

 

Un proiect al „Planului de combatere a cancerului în Europa”, obținut de EURACTIV, a confirmat că acesta se va baza pe patru piloni cheie: prevenirea, diagnosticarea precoce, tratamentul și îngrijirea de urmărire.

 

Proiectul spune că planul urmează să fie considerat „angajamentul politic al UE de a nu lăsa nicio posibilitate nefolosită în lupta împotriva cancerului”.

 

În acest sens, cele mai ambițioase angajamente sunt enumerate în partea de prevenire, în special cu scopul de a crea o „generație fără tutun” până în 2040.

 

Deoarece 90% din cancerele pulmonare pot fi evitate fără consumul de tutun, Comisia își propune să aibă mai puțin de 5% dintre cetățenii UE care consumă tutun în douăzeci de ani.

 

Acest lucru va fi realizat, potrivit executivului UE, prin aplicarea riguroasă a cadrului UE de control al tutunului și adaptarea acestuia la noile evoluții și tendințe ale pieței, inclusiv reguli mai stricte privind produsele noi, cum ar fi țigările electronice și produsele pe bază de plante pentru fumat, începând cu 2021.

 

Conform proiectului, Comisia are în vedere actualizarea până în 2023 a recomandării Consiliului privind mediile fără fum, cum ar fi locurile publice în aer liber, recomandând „extinderea acoperirii sale la produsele emergente, cum ar fi țigările electronice și produsele din tutun încălzit”.

 

Mai mult, Comisia consideră că impozitarea tutunului este unul dintre cele mai eficiente instrumente de combatere a consumului de tutun, în special pentru a descuraja tinerii să renunțe la fumat.

 

Cealaltă țintă a inițiativei Comisiei pentru combaterea cancerului este alcoolul, care reprezintă mai mult de 15% din decesele cauzate de cancer la bărbați și 30% la femei.

 

Replicând eforturile de reducere a consumului de tutun, Comisia urmează să revizuiască legislația UE privind impozitarea alcoolului și achizițiile transfrontaliere de alcool de către persoane fizice.

 

Acțiunea UE va implica, de asemenea, reducerea marketingului online și a publicității online a băuturilor alcoolice, pentru a reduce expunerea tinerilor la aceste produse.

 

O așteptare mai controversată a politicii de promovare a UE pentru produsele agricole este de așteptat pentru alimentele legate de riscurile de cancer, cum ar fi carnea roșie și cea procesată, care constituie o mare parte din programele de promovare.

 

În cele din urmă, Comisia se va angaja să soluționeze problemele de mediu prin alinierea standardelor UE de calitate a aerului cu orientările Organizației Mondiale a Sănătății și prin reducerea expunerii la substanțe cancerigene și radiații prin actualizări continue ale directivei privind agenții cancerigeni și mutageni.

 

Sursa informației: https://www.euractiv.com/section/diabetes-cancer-hepatitis/news/commission-envisages-tobacco-free-europe-by-2040-in-leaked-cancer-plan/