Dunărea este un fel de Amazon al Europei iar marcarea Zilei Internaţionale a acestea reprezintă unirea forţelor pentru protejarea acestui fluviu unic în Europa, precum și, conştientizarea participării populaţiei la acțiuni de conservare a acestuia.
Deși încă mulți nu am reușit fizic să admirăm peisajele dunărene, totuși putem descoperi Dunărea prin informare.
Pentru noi moldovenii, Dunărea este Portul Giurgiulești, unicul port din Republica Moldova accesibil pentru navele maritime, situat la km 133,8 al fluviului Dunărea, în sudul țării, fiind mărginit de România și Ucraina.
Portul beneficiază de o amplasare pe traseele internaționale de comerț și transport, precum este canalul navigabil Rin-Main-Dunăre, care unește Marea Neagră, 14 state europene și Marea Nordică; sistemele de cale ferată de standard european și rus, precum și rețeaua de drumuri internaționale.
Scurt istoric: Odată parte a Uniunii Sovietice, Republica Moldova depindea de statele vecine mai mari, România și Ucraina, pentru a beneficia de bunuri externe și comerț. Însă, în 1999, în schimbul cedării unei porțiuni de drum contestat în partea de est a țării Ucrainei, Republica Moldova a primit o fâșie de teren cu o ieșire la Dunăre de 450 de metri, care a aparținut statului ucrainean după destrămarea Uniunii Sovietice. De pe această fâșie de teren se pot observa granițele cu România și Ucraina. În 2007, terminalul petrolier de la portul Giurgiulești a devenit activ, iar în 2009, au plecat primele transporturi din terminalul de cereale.
În drumul său spre Marea Neagră, pe o lungime de aproape 3.000 de kilometri, Dunărea străbate zece țări din Europa. Dunărea este unicul fluviu care curge de la Vest la Est, majoritatea apelor curgătoare având cursul de la Nord la Sud. Delta Dunării se află în continua creștere. A fost estimat că aproximativ 67 de milioane de tone de aluviuni își fac drum spre deltă în fiecare an, fapt ce determină creșterea.