Desființarea fabricilor de îngrășăminte din Europa
Cresterea preturilor la combustibilii necesari pentru fabricarea de ingrasaminte pe baza de azot au dus la inchiderea a numeroase fabrici de profil.
Din cauza scumpirilor, acestea nu au mai putut sustine costurile, iar activitatea a fost suspendata, scrie stiriagricole.ro.
Cu toate aceastea, o organizatie care reprezinta producatorii de ingrasaminte anunta ca aceste fabrici ar putea sa nu se mai deschida vreodata, noteaza Bloomberg.
Gazele naturale, utilizate ca materie prima pentru ingrasamintele pe baza de azot, sunt responsabile pentru pana la 80% din costurile de productie, a subliniat Fertilizers Europe intr-un comunicat de presa. Potrivit acestei organizatii, preturile exceptional de mari inregistrate in prezent la gaze naturale au fortat deja numeroase fabrici de ingrasaminte sa isi reduca productia, iar setul de masuri propuse de Comisia Europeana nu este suficient pentru a rezolva socul cresterii preturilor.
Patronii fabricilor de ingrasaminte iau in calcul relocarea
“Daca aceasta situatie nu va fi rezolvata urgent, exista un pericol real ca inchiderile temporare sa conduca la inchideri permanente sau la relocarea sectorului nostru in afara Europei”, a avertizat Jacob Hansen, director general la Fertilizers Europe, organism care reprezinta 17 producatori de ingrasaminte si opt asociatii nationale ale producatorilor de ingrasaminte.
Preturile europene de referinta la gaze naturale au crescut cu aproximativ 250% in acest an, din cauza nivelului redus al stocurilor, cererii ridicate din Asia si a intreruperilor, ceea ce a dus si la cresterea costurilor angro la electricitate.
In Marea Britanie, pretul ridicat al gazelor naturale a fortat un producator de ingrasaminte sa inchida doua uzine, care produceau in paralel si dioxid de carbon alimentar, ceea ce reprezinta un pericol pentru industria alimentara.
La finele lunii septembrie, producatorul austriac de substante chimice Borealis AG, o divizie a grupului OMV, a anuntat ca isi va reduce productia de amoniu si “va analiza situatia pentru perioada viitoare” cu privire la uzinele sale din Austria, Franta si Olanda.