De ce cooperativele sunt vulnerabile, la începutul activității lor
Cooperarea micilor producători din țara noastră este o necesitate, bazată pe colaborarea de durată a antreprenorilor, acomodarea la schimbările climatice și promovarea metodelor ecologice. Dar se mai întâmplă ca asocierile unor producătorilor mici sau mijlocii să nu dea rezultatele dorite.
„În 2016, alături de Aneta Ganenco și Angela Bejenari, ați fondat o cooperativă, pentru a lucra mai eficient. În ce măsură v-a reușit această colaborare?
Soțul meu, atunci când vorbim despre acest capitol, zice: cooperativa este, a reușit să producă ceea ce ne-am dorit, eu m-am realizat ca un consultant, dacă nu ești cu ea împreună și acum, asta deja este o altă întrebare.”Ludmila Castraveț
Cooperativele sunt vulnerabile în perioada iniţială de activitate, spune producătoarea.
„A fost o experiență. Greu, pentru că noi am început în septembrie când era sfârșit de sezon. Până am produs, am avut și primele mostre pentru expoziție, am fost susținuți foarte mult de cumpărători. Toți erau bucuroși să vadă ceva fără zahăr, o bomboană naturală. Noi eram entuziasmați, dar a urmat o etapă când trebuia să fie un echilibru dintre toți. Noi nu am făcut un regulament bine gândit, unde fiecare să știe ce rol are, ce va face peste un an sau doi ani, cum intră sau cum iese din această asociație. Totul a fost foarte haotic.”
În prezent, Ludmila Castraveț dezvoltă o nouă asociație care va promova inițierea afacerilor de către femei în mediu rural.
„ Noi vom avea o deplasare într-o gospodărie, ca să oferim cursuri pentru femei, pentru ca ele să-și facă o uscătorie acasă. Femeile se tem foarte mult să inițieze o afacere, mai ales de cum o vor închide, în caz că nu va funcționa. Dacă eu azi am născut un copil și nu vreau să lucrez, eu nu am dreptul, pentru că am o firmă, oficiu/sediu și lucrez în arendă, iar femeile nu-și doresc aceasta. Femeile, începând o afacere, sunt lipsite de libertatea de a fi mame.”
Această asociație ar permite femeilor să dea un plus valoare societății de unde vin, iar în același timp, să obțină profit.
„În asociația noastră am mers pe ideea de ce vrea clientul nostru, care este și partenerul nostru. Noi am examinat femeia casnică, sunt în jur la 140 000 femei, care nu lucrează și ele se duc cu ziua, dar nu au ceva sigur. Noi vom face furnizori autorizați. Adică, femeia are câte uscătorii vrea acasă, ea nu are firmă, dar avem un contract prin care colaborăm. Ea ne aduce produsul deja procesat, iar noi plătim pentru acest produs semifabricat, procesat.”
Urmăriți emisiunea „Agro Profit”, cu Olivia Cucoș, în fiecare miercuri, la ora 19:30.