Companie franceză caută oportunități de colaborare cu producătorii Moldoveni
O companie franceză specializată în exportul cu fructe pe cale maritimă, orientate către Orientul Mijlociu, Asia Pacific, America de Sud s-a aflat într-o vizită de lucru în perioada 23-25 iunie la Asociația ”Moldova Fruct”. Această activitate face parte din programul „Fructe pentru lume”, implementat de ”Moldova Fruct” cu suportul proiectului USAID Agricultura Performantă în Moldova.
Cumpărătorii au avut posibilitatea să studieze cultura de producere a merelor, prunelor, cireșelor. Au discutat cu membrii asociației aspecte practice ce țin de tranzacții, ambalaj, standarde de marketing, calitate, soiuri și alte elemente care țin de inițierea unei colaborări.
„Comercianții ne-au identificat prin intermediul articolelor pe care le publicăm periodic pe Fresh Plaza, ne-au contactat, am comunicat, le-am pregătit un itinerar de vizite și le-am organizat întâlniri cu potențiali clienți, membri ai Moldova Fruct care pot să le furnizeze fructe”, relatează Iurie Fală, director executiv Moldova Fruct.
Compania analizează Republica Moldova ca un partener pe termen lung, o sursă adițională pentru aprovizionare cu mere pentru clienții cu care ei lucrează mai mult de 30 de ani.Cerințele din partea cumpărătorului sunt cele aplicate în comerțul internațional. Având un spectru larg de clienți sunt foarte rigizi în ceea ce privește certificare Global G.A.P., reziduuri.
Cel mai mare accent se pune pe calitatea fructelor pentru că perioada de tranzit pe cale maritimă depășește în unele cazuri de 10 ori perioada de livrare pe cale terestră.
„Sunt câteva lucruri pe care le-a urmărit compania: să facă cunoștință cu potențiali furnizori, să vadă nivelul culturii de producere, nivelul de calitate, în general infrastructura post-recoltare. Desigur că ei se uită foarte atent și la calitatea drumurilor pentru că fructele sunt transportate pe drumurile noastre și ei au observat că avem de lucrat la acest capitol” spune Iurie Fală.
Comercianții au menționat despre cerințele de calitate pentru diferite soiuri de mere, care sunt cerințele față de fermitatea fructelor, culoarea. S-a discutat și despre ambalaj, despre utilizarea cutiilor de tip bushel și regimul termic de tranzit.
Un alt aspect important asupra căruia au atenționat cumpărătorii este colorația fructelor. Clienții lor preferă merele roșii în special Gala care trebuie să aibă o colorație de peste 70%, în lista preferințelor mai este Golden și Granny Smith.
Iurie Fală susține că în urma discuțiilor cu producătorii, comercianții străini și-au prezentat intenția de a lucra cu furnizorii de fructe din Moldova.
„Nu este vorba de cantități mari din start, acest sezon trebuie să fie unul de testare a pieței. Ne orientăm la câteva livrări de probă pe câteva piețe. Îi așteptăm din nou în vizită la etapa recoltării și depozitării merelor. Moldova Fruct va lucra în continuare la aspectul ce ține de asigurarea ambalajului adecvat.
În prezent, în Republica Moldova producătorii care au experiență de a exporta pe mare folosesc cutia de tip bushel standard.
”Trebuie să trecem la cutia bushel cargo care permite încărcarea unei cantități mai mari de fructe într-un container”, a mai spus Iurie Fală.