Operatorii pieței de fructe din Moldova se așteptau la o creștere a exportului de mere pe piața din România în luna decembrie a acestui an. Însă, după cum au remarcat reprezentanții organizațiilor pomicole din țara noastră, nu există o revigorare evidentă a aprovizionării față de indicatorul din noiembrie. Potrivit EastFruit, volumul exportului s-a ridicat la puțin peste 600 de tone.
Cu toate acestea, semnele încurajatoare ale unei creșteri a cererii de mere importate de cumpărătorii angro români, au apărut deja la sfârșitul lunii noiembrie.
Lanțurile de supermarketuri au început să cumpere mere poloneze, care sunt de calibru mare, dar nu sunt ideale în alți parametri de calitate. Pe fondul produselor autohtone românești, pare avantajos, dar, potrivit comercianților moldoveni, produsul lor „din punct de vedere calitativ, este destul de competitiv în comparație cu mărul polonez care se comercializează în prezent în lanțurile românești”.
Un alt lucru este că retailerii români sunt gata să cumpere, în special, „Golden Delicious” moldovenesc la un preț de cel mult 10-11 lei pentru kilogram, în cutie de carton. Adică, pentru un export rentabil garantat pe piața românească, prețul de achiziție al acestui produs în Republica Moldova nu trebuie să depășească 4-6 lei per kilogram.
Între timp, pe piața moldovenească, prețurile de achiziție angro pentru mărul Golden Delicious s-au stabilizat la un nivel mediu de 7 lei de la sfârșitul lunii noiembrie. În consecință, comercianții nu văd niciun rost să exporte produse de calitate la un preț mai mic.
La începutul lunii decembrie, exportatorii moldoveni trimit în România doar loturi mici de mere Idared, Florina, Red Chief.