Cercetare: călătoriile cu mașina mai dăunătoare mediului decât zborul

Un nou studiu al UE privind impactul asupra mediului al modurilor de transport a constatat că o călătorie într-o mașină pe benzină sau diesel poate elibera mai multe emisii per pasager decât un zbor intra-UE.

 

„Impactul aviației asupra emisiilor este invariabil mai mare, pe calea pasagerilor-kilometru” decât calea ferată, a constatat raportul, elaborat de Agenția Europeană de Mediu (AEM), un organism al UE.

 

„Cu toate acestea, zborul nu este neapărat cea mai dăunătoare alegere. Acest rol este adesea luat de mașina convențională, dacă se presupune o singură ocupare ”, adaugă acesta.

 

În timp ce vehiculele cu un singur pasager s-au dovedit a fi cel mai poluant mod de transport peste 500 km, aceeași călătorie cu mașina cu mai mulți pasageri a scăzut emisiile de persoană sub cea a călătoriilor cu avionul.

 

Într-adevăr, nivelul de ocupare a fost factorul „cel mai important” atunci când se judecă daunele aduse mediului.

 

„Fie că un tren, un avion sau o mașină este aproape gol sau 80% plin face o mare diferență în rezultat. Acest factor singur poate face ca un mod de transport să fie cea mai bună sau cea mai proastă alegere pentru mediu ”, se arată în raport.

 

AEM a realizat studiul pentru a ajuta factorii de decizie să adopte politici de transport care contribuie la îndeplinirea obiectivelor europene ale Acordului Verde.

 

Călătoria cu trenul a fost declarată cel mai ecologic mod de transport, în afară de opțiunile de mobilitate „ușoară”, precum mersul pe jos și cu bicicleta.

 

Raportul concluzionează că trecerea pasagerilor de la călătoriile aeriene la cele feroviare va juca „un rol cheie” în îndeplinirea obiectivului UE de a reduce emisiile de transport cu 90% față de nivelurile din 1990.

 

Deja există o conștientizare crescută a „problemelor de mediu și climatice cauzate de transportul aerian”, ceea ce îi determină pe europeni să își reconsidere deciziile de călătorie, potrivit autorilor.

 

Pandemia COVID-19 a văzut că ratele de călătorie scad drastic, dar înainte de izbucnire cererea de transport de călători creștea în toată Europa.

 

În prezent, transportul reprezintă un sfert din toate emisiile în UE. Transportul rutier este responsabil pentru 72% din emisiile sectorului, în timp ce transportul maritim și aviația reprezintă 14% și, respectiv, 13% din emisii.

 

Ponderea căii ferate este de doar 0,4%, emisiile reduse produse de trenurile cu motorină.

 

Cu toate acestea, nu toate rezultatele au fost pozitive pentru calea ferată, raportul arătând că calea ferată pe distanțe mari de mare viteză produce poluare fonică comparabilă sau mai mare decât călătoria aeriană.

 

Sursa informației: https://www.euractiv.com/section/transport/news/solo-car-journeys-more-harmful-to-the-environment-than-flying-report/