Ce impact au atacurilor rusești asupra pieței autohtone de cereale?

Autoritățile vor să crească fluxul de transport al cerealelor ucrainene pe cale ferată, prin intermediul tronsonului Basarabeasca-Berezino, pentru a debloca traficul din Portul Giurgiulești și pentru a fluidiza tranzitul grânelor pe teritoriul Republicii Moldova, transmite europalibera.org.

Cerealele ucrainene ajung în țara noastră pe cale terestră, prin punctele de frontieră de la granița cu Ucraina, inclusiv pe cale ferată, fiind transportate pe tronsonul Basarabeasca-Berezino, care a fost reconstruit în vara anului 2022.

Ulterior, grânele, care tranzitează teritoriul, sunt livrate pe piața UE prin intermediul Portului Giurgiulești și posturile vamale de la granița cu România.

Soluțiile, mecanismele și acțiunile pentru facilitarea tranzitului de cereale ucrainene sunt discutate de către reprezentanții Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare cu colegii din Ucraina și reprezentanții a cinci țări din UE (România, Polonia, Bulgaria, Ungaria și Slovacia), incluse în cadrul platformei Comisiei Europene pentru gestionarea crizei grânelor.

„Noi le spunem despre situația care este în Republica Moldova, inclusiv ca urmare a tranzitului de cereale și importul unor cantități mici pe teritoriul Moldovei. Chiar dacă sunt cantități mici, pentru noi ar însemna cantități mari”, declară Vasile Șarban, Secretar de Stat  Ministerul Agriculturii

Șeful Serviciului analiza prețurilor de piață din cadrul Ministerului Agriculturii, Maxim Sârbu, a comunicat că volumul de cereale, tranzitat în perioada 1 iunie – 20 iulie curent, a fost de 43.314 tone de cereale, ceea ce reprezintă un volum normal, deoarece este începutul recoltei.

Maxim Sârbu a explicat că, de exemplu, anul trecut media lunară a volumului de cereale ucrainene care a tranzitat teritoriul țării a fost de 70.000 de tone. El a spus că, din cauza bombardamentelor rusești asupra infrastructurii ucrainene de pe Dunăre, inclusiv asupra portului Reni, urmează să crească volumul tranzitat dar și timpul de așteptare pentru transportatori.

Asociația „Forța Fermierilor” a semnalat că prețurile la cereale în Moldova sunt cele mai mici din regiune.

Igor Tagadiuc, președintele Asociației exportatorilor și importatorilor de produse agricole și cerealiere „Agrocereale”, susține că nu sunt comise abuzuri și oricine poate să verifice calculele la formarea prețurilor, marja brută de câștig fiind de 1% – 1,5%. El a explicat că exportatorii nu pot majora prețurile imediat, chiar dacă prețurile cresc la bursă.

„Sunt încheiate contracte cu producătorii. Mai întâi se execută contractele încheiate anterior, deoarece cumpărătorii externi sunt foarte duri și foarte insistenți în ceea ce ține de executare. Dacă n-ai executat contractul, se aplică penalități și nu ai ce căuta pe piața aceasta. La noi cum se întâmplă? Dacă am stabilit ca producătorul să ne vândă cu 350 de euro tona de rapiță, iar a doua zi a crescut prețul la bursă, el nu mai vinde, pentru că e alt preț. Dar există relații de ordin comercial, economic… Cum ne jucăm noi? Eu nu am impus pe nimeni să semneze”, a afirmat Tagadiuc.

După retragerea Federației Ruse din acordul privind exportul de cereale pe Marea Neagră, prețul la cereale a crescut la bursele internaționale, din cauza reducerii fluxului de grâne ucrainene, care era direcționat în bazinul Mării Negre. Acum Ucraina este nevoită să identifice și să exporte recolta de cereale din acest an pe rute alternative.

Un studiu realizat de Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare arată că porturile Reni și Ismail de pe Dunăre aveau, înainte de război, cote de 4% și, respectiv, 2% în traficul de mărfuri și nave, iar, după declanșarea conflictului, acestea au ajuns la 33% și, respectiv, 28%.