Ce-i așteaptă pe producătorii de mere în noul sezon
Sezonul 2021/22 va fi dificil pentru producătorii de mere din întreaga lume. Potrivit analizelor de la EastFruit, agricultorii din Europa de Est vor suferi mai mult ca oricând. Întârzierea începerii recoltării le scurtează sezonul, ceea ce înseamnă că vor avea cu două săptămâni mai puțin decât de obicei pentru a-și vinde producția.
Apoi, recolta din această regiune va fi cea mai mare din punct de vedere istoric, iar competiția – una pe măsură.
Iranul, unul dintre cei mai puternici jucători concurează cu mărul din Moldova și Serbia pe piața rusă, precum și cu Ucraina și UE în Orientul Mijlociu și Asia.
Turcia continuă să se extindă rapid, exportând aproximativ 300.000 de tone de mere pe sezon.
În țările din Asia Centrală suprafaţa ocupată cu livezi continuă să se extindă, iar cele tinere încep să dea roade. Și aici se va înregistra un record al recoltei.
China ar putea avea o producție mai mare în 2021. Rămâne a fi principalul exportator mondial, dar așa cum încă nu și-a restabilit accesul pe piața rusă, va continua să exercite presiuni pe cele din Asia.
În același timp, Rusia va reduce din nou importurile în sezonul 2021/22, iar Moldova și Serbia vor trebui să găsească alternative pentru realizarea producției. În ciuda întârzierii începerii recoltării în 2021, piața rusă este deja inundată de mere ieftine, iar prețurile sunt cele mai mici din toți anii pentru această perioadă.
Moldova nu a putut vinde pe deplin nici măcar recolta relativ scăzută din 2020, iar anul acesta, producția ar putea crește cu 150-180 mii tone comparativ cu sezonul trecut. Dacă ne gândim că importurile către Rusia vor scădea cu 60-80 mii tone, obținem o imagine extrem de neplăcută pentru exportatorii moldoveni, care furnizează aproape toată producțoa pe această piață unică de vânzări, scrie Eastfruit.
Restricțiile continue asupra călătoriilor gratuite din cauza pandemiei Covid-19 și lipsa de expoziții și forumuri comerciale îngreunează identificarea noilor parteneri. În Europa, consumul de mere scade din nou după o creștere bruscă în timpul pandemiei din 2020. Aceste fructe nu sunt considerate un produs în trend pentru noile generații de consumatori.
În acest sens, sunt așteptate eforturi de promovare a consumului de mere proaspete pe plan intern și internațional. În lipsa lor, aceste afaceri se vor confrunta cu provocări majore de sustenabilitate în următorii ani, din cauza concurenței crescute a pomuşoarelor și fructelor exotice.
Agricultorii trebuie să colaboreze pentru a îmbunătăți eficiența, calitatea și a găsi abordări de marketing mai eficiente și moderne care vizează noile generații de consumatori.