Anul 2021 în imagini dramatice / FOTO
Cele mai importante imagini ale anului 2021 nu sunt neapărat vesele, de altfel nu sunt nici neapărat triste. Majoritatea acestor imagini sunt dure, viscerale și exprimă, din păcate, realitatea pe care omenirea o trăiește.
De la oameni care se înghesuie într-un avion pentru a scăpa dintr-o țară, până la liniștea cutremurătoare din privirile copiilor din Indonesia, Gaza sau Kenya. Omenirea trece prin una dintre cele mai nefaste perioade ale existenței sale.
Discurs COP26, Tuvalu, noiembrie 2021
Adresându-se la conferința ONU privind schimbările climatice de la Glasgow, țara insulară din Pacific, ministrul de externe al Tuvalu, Simon Kofe, a purtat un costum la un pupitru plasat adânc în apă pentru a demonstra cum creșterea nivelului mării și accelerarea crizei climatice amenință națiunea sa. „Nu vom sta cu mâinile în brațe”, a insistat Kofe, „în timp ce apa se ridică în jurul nostru”. Imaginea izbitoare și cuvintele sale îngrijorătoare au adus în minte o întreagă istorie de imagini cu figuri și comunități puse în pericol de capriciul valurilor și apei.
Sculptură, Italia, 2021
O fotografie plină de spirit care se presupune că înfățișează invenția testului de curgere laterală a devenit virală pe rețelele de socializare în noiembrie. Reconstrucția turnată a unui grup de sculpturi din vila din secolul I a lui Tiberius din Sperlonga, Italia, este inutil să spun că portretizează ceva foarte diferit de actualul test Covid și anume orbirea ciclopului Polifem, care îl prinsese pe Ulise și grupul său în capcană.
Avion al Forțelor Aeriene ale SUA, aeroportul Kabul, august 2021
Când talibanii au intrat în capitala afgană, Kabul, pe 15 august, un avion al forțelor aeriene americane, cu destinația Qatar, a devenit ultima speranță de evacuare din oraș pentru mulți afgani. Fotografiile cu sute de oameni disperați care inundă rampa avionului C-17 Globemaster III au fost printre cele mai dramatice surprinse în acest an.
Astronauți, Israel, 2021
O pereche de astronauți pășesc unul lângă altul în costume spațiale în timpul unei misiuni de antrenament pentru misiunea de pe Marte la craterul Ramon din deșertul Negev din Israel. Cel mai mare „makhtesh” din lume, un tip de depresiune de eroziune care nu se formează prin impactul unui meteor sau al erupției unui vulcan, canionul în formă de inimă a servit drept refugiu suprarealist pentru șase astronauți din Austria, Germania, Israel, Olanda, Portugalia și Spania. Echipajului i s-a permis să exploreze terenul pustiu doar în costume spațiale, pentru a aproxima condițiile cu care se vor confrunta pe Marte.
Protestatari, Scoția, noiembrie 2021
În timpul Conferinței COP26 ONU privind schimbările climatice de la Glasgow, în noiembrie, activiștii grupului Ocean Rebellion au demonstrat în fața rafinăriei integrate și a fabricii centrului petrochimic INEOS din Grangemouth, Scoția. Auto-numiti „capete de ulei”, pentru că au folosit ulcioarele de plastic cu benzină ca măști grotești, militanții au scuipat dramatic ulei și au aruncat bani falși pentru a ridica comportamentul investitorilor și politicienilor care, susțin ei, acționează prea încet în angajamentul lor de a pune capăt defrișării pădurilor până în 2030. Imaginea brută este visceral de eficientă și reamintește un laitmotiv notabil în operele de artă contemporană ale artiștilor care atrage atenția asupra impactului nociv asupra mediului cauzat de om.
Sportivă, China, ianuarie 2021
În ianuarie, o femeie a fost fotografiată scufundându-se dintr-un soclu de gheață care se ridică dintr-un lac rece din Shenyang, în provincia Liaoning din nord-estul Chinei. Înghețată deasupra suprafeței sticloase a apei amare, ea rămâne pentru totdeauna suspendată cu suspans – în afara timpului sau în timp, fără greutate sau grea. Orizontalitatea eroică a corpului ei rimează cu întinderea măsurată a potecii sau a malului înzăpezit care împarte fotografia în părți egale pământ și aer.
Fată, Gaza, mai 2021
În cea mai sângeroasă escaladă a conflictului dintre Israel și palestinieni din 2014, loviturile aeriene declanșate de cei dintâi, ca răzbunare pentru o rachetă trasă de Hamas, au spart casa unei fetițe din Beit Hanoun, Gaza, pe 24 mai. Imaginea fetei – care stă desculță printre bare și moloz, uitându-se la orizontul ei spulberat – este sfâșietoare. Incongruența dintr-o astfel de scenă a unui iepuraș de pluș, care se uită cu susul în jos la lumea răsturnată, a adus în minte pictura din 2003 a artistei britanice Paula Rego, Război, care se bazează la rândul său pe o fotografie a unei fete tinere, făcută în timpul războiului din Irak.
Lacul, Serbia, 2021
Fotografia unui ghețar grotesc de gunoi care blochează râul Lim, lângă orașul Priboj din Balcanii de Vest, este uluitor de sumbră. De vină a fost o convergență de măsuri relaxate de gestionare a deșeurilor, o escaladare a deversărilor ilegale și inundațiile în regiune – care au contribuit la transportarea gunoiului într-un singur loc. Incongruența molozului dens dintr-un peisaj de altfel curat amintește de viziunea tulburătoare a artistului cubanez contemporan Tomás Sánchez, care a reimaginat locul crucificării lui Hristos în afara Ierusalimului în pictura sa, Al sur del Calvario.
Băiat, Indonezia, 2021
Un băiețel de opt ani cerșește pe străzile din Depok, Indonezia. Pielea lui este acoperită de un amestec toxic de vopsea metalică și ulei de gătit care îi transformă corpul într-un fel de sculptură lustruită. Aldi face parte dintr-un grup de oameni cunoscuți sub numele de Manusia Silver sau „bărbații de argint” care recurg la această deghizare periculoasă pentru a atrage pomană. Imaginea lui Aldi, care strălucește în mijlocul traficului de pe o stradă aglomerată a orașului, este deosebit de dură.
Revolta Capitoliului, SUA, ianuarie 2021
Fotografiile cu susținătorii lui Donald Trump care s-au luptat cu Poliția Capitoliului în Rotonda Capitoliului SUA, pe 6 ianuarie, au șocat lumea. Infractorii pro-Trump protestau împotriva certificării lui Joe Biden ca președinte ales. Ar putea fi o surpriză pentru unii că imaginea americanilor pe gâtul celorlalți face parte din structura spațiului. În afara cadrului acestei fotografii, în spatele cameramanului care a făcut-o, o sculptură în relief din gresie realizată de sculptorul italian Enrico Causici din secolul al XVIII-lea îl înfățișează pe frontierul colonizator Daniel Boone, blocat într-o luptă corp la corp cu un nativ american.
Nava container Ever Given, Egipt, martie 2021
Când o navă de marfă colosală s-a blocat lateral pe Canalul Suez din Egipt în primăvara anului 2021, lumea, la fel ca însuși traficul maritim global, s-a oprit brusc. Călătorind din China în Țările de Jos, nava Ever Given transportase 20.000 de containere când s-a blocat în apropierea capătului sudic al canalului la începutul zilei de 23 martie. Cu pupa lipită de peretele vestic și cu prova îngropată adânc în partea de est, nava uriașă nu mergea nicăieri.
Băiat, Kenya, 2021
Un băiat atașat în mod irealist, prin mască facială și respirator, de o plantă în ghiveci care stă lângă el ca un rezervor de oxigen reprezintă o meditație puternică asupra traiectoriei daunelor mediului. Imaginea nu privește doar înainte în viitorul nostru incert, ci și înapoi în istoria artei, absorbind și subminând lucrările influente din trecut.
Pictură, Franța, octombrie 2021
Fotografia cu pompierii francezi ridicând o pătură ignifugă pentru a proteja una dintre numeroasele comori din catedrala Saint-Andre în timpul unui exercițiu la Bordeaux, Franța, în octombrie, a fost ea însăși o operă de artă. Pictura din inima imaginii a fost creată de maestrul flamand din secolul al XVII-lea Jacob Jordaens și înfățișează un Hristos crucificat îngrozitor, împuns de frigărui lungi prevăzute cu bureți îmbibați cu oțet. Scările care flanchează pânza se aliniază cu tropii de ascensiune și coborâre descrise în pictură și transformă lucrarea în ceva curios de cinetic – o viziune care nu este nici reală, nici imaginată, spirituală sau cotidiană.
Copii, Etiopia, iulie 2021
În iulie, un grup de copii au fost fotografiați stând sub un copac pe locul unei viitoare tabere pentru refugiați eritreeni, lângă satul Dabat, la nord-est de orașul Gondar, Etiopia. Ceața care învăluie scena a conferit imaginii o calitate mitică. Adăpostul viu oferit de baldachinul liric al frunzelor și muzica imaginată a foșnetului său staționar poate aduce în minte nenumărate exemple din istoria conceptuală a „Arborilor Vieții”.
Lucrătorii din domeniul sănătății, India, octombrie 2021
Pentru a marca administrarea în India a un miliard de doze de vaccin împotriva coronavirusului, patru membri ai personalului medical de la Spitalul Ramaiah din Bangalore au pozat în octombrie pentru o fotografie sub masca zeiței larg venerate Durga, asociată cu puterea și protectie, care este în mod obișnuit înfățișat cu multe brațe, fiecare mânuind o armă cu care își învinge cu pricepere dușmanii. Nu este prima dată când Durga, o divinitate hindusă creditată cu combaterea forțelor malefice, este invocată în timpul pandemiei.
sursa: realitatea.md