Afacerile ecologizate în Moldova sunt mai competitive pe piață

În țara noastră avem deja afaceri „verzi”, generând multe beneficii pentru protecția mediului. Și celelalte afaceri pot fi ecologizate și eficientizate.

Astăzi, la nivel mondial, se consideră că industria textilă este al doilea factor de poluare major al apei, după industria agricolă. Tendințele în modă se schimbă atât de repede încât nu mai putem ține pasul cu noile trenduri chiar dacă se cumpără îmbrăcăminte ieftină, de unică folosință la scară largă. Numărul nelimitat de noi colecții ne fac să ne simțim în mod constant depășiți și ne încurajează să continuăm să cumpărăm și să consumăm tot mai mult.

Producătorii din țara noastră și de peste hotare devin tot mai preocupați nu doar de concurență și creșterea colecțiilor noi, dar și de creșterea ratei de reciclare a materialelor, în vederea atingerii obiectivului de ecologizare a propriei afaceri. Ciclurile de viață a produselor fiind analizate chiar de la stadiul de proiectare. De exemplu, 50% din deșeurile de țesături organice de pe piața franceză (haine din bumbac, cânepă, mătase) sunt sortate și reciclate de o fabrică situată în Nordul Franței „Textile Recycling Valley”, etc.

Introducerea eco-inovațiilor în procesele tehnologice înlesnesc procesul de transformare a unei afaceri obișnuite într-o afacere eco.

Însă până a ajunge la standardele de calitate înaltă și certificare eco, primul pas ar fi autoevaluarea propriei afaceri, în scopul constatării nivelului de ecologizare. Apoi, se elaborează planul de ecologizare și, ulterior, implementarea lui, cu propriile contribuții sau cu suport.

Instituția publică necomercială ODIMM implementează Programul de Ecologizare a  ÎMM. Acesta are drept obiectiv promovarea, susținerea și dezvoltarea capacităților ÎMM-urilor de a adopta practici de ecologizare a proceselor de producere și prestare a serviciilor.

Ecologizarea afacerilor își merită tot efortul, deoarece aplicarea modelelor de consum  durabile și a standardelor de tehnologii noi în procesul de producere va crește:

  • Potențialul de producere;
  • Va eficientiza utilizarea resurselor;
  • Va crește competitivitatea pe piață;
  • Va optimiza costurile de producere și prestare a serviciilor;

Modele de afaceri „prietenoase mediului”.

De exemplu, pentru raționalizarea consumului de energie, fabrica de dulciuri „Bucuria” și-a schimbat sistemul vechi de iluminare a logo-ului companiei, ce conținea tuburi fluorescente, cu unul nou LED, instalat pe clădire. Economiile financiare anuale ajungând la 29.000 lei, relatează www.odimm.md.

Sau un alt exemplu, în același context, instalațiile vechi de iluminat bradul pot fi înlocuite cu instalații LED care au o durată de utilizare mai mare și consumă mai puțină energie electrică.