Natalia Efros-Bujor:”Vinul și comunicarea fac frăție bună, deci nu poate un vin fără poveste și fără să fie vorbit!”
Motivația și ambiția femeilor de succes care investesc în agricultură a fost tema unei emisiuni recente „Actualitatea la Raport”, de la Agro TV Molodova, în cadrul căreia Octavian Bratosin a invitat femei antreprenaore care au investit în diverse domenii ale agriculturii în Republica Moldova. Invitatele ediției au fost Tamara Șchiopu, fondatoarea Asociației Ecolocal și Natalia Efros Bujor, vinificatoare din raionul Criuleni.
OCTAVIAN BRATOSIN:
Cum a fost începutul afacerii și de ce ați ales a investi anume în agricultură?
TAMARA ȘCHIOPU:
Eu m-am căsătorit cu un fermier, agricultor. De fapt, asta s-a întâmplat în Marea Britanie și acolo, de fapt, am încercat primele aventuri în agricultura ecologică. La un moment dat trebuia să-l ajut pe soțul meu și a trebuit să creăm o companie nouă unde eu am intrat ca fondator. Deși ferma este fondată de 50 de ani, eu sunt acolo de 11 ani. Tot ce învăț acolo îmi place să aduc și să împărtășesc în Moldova. Respectiv, diferitele antreprize pe care le-am lansat aici, fie că este vorba de compania mea personală, fie că este vorba de Asociația Ecolocal, fie că este locația turistică la casa noastră din C[priana, ele toate au un auspiciu comun, agricultura, dar sunt specifice activității respective. Agricultura este bazinul din care ne inspirăm și îi suntem devotați.
NATALIA EFROS-BUJOR:
Eu nu am ales acest domeniu, el m-a ales pe mine. Trăiesc într-o familie în care tatăl meu este agricultor, viticultor, de fapt, și educația acasă în familie s-a întâmplat la bucătărie, inclusiv prin dialogul părinților despre acest domeniu, pe care tata l-a încercat exact în anii de independență a țării, care au venit la pachet cu foarte multe provocări, el dezvoltând atât afaceri în domeniul agroindustrial, cât și fiind viticultor în companiile locale de pe piață. De formare, sunt pe zona comunicării și se pare că vinul și comunicarea fac frăție bună, deci nu poate un vin fără poveste și fără să fie vorbit. De altfel, comunicarea este îmblânzită când ai la mijloc și un pahar de vin. S-a întâmplat în perioada Covidului, propice pentru reflecții, introspecții și decizii. Eu aveam un vis mai vechi să fiu proprietară de chateau, deși acestea sunt franceze, doream unul. Astfel, am lansat în 2021 primul vin lucrat în 2020, având deja o bucată mică de podgorie a tatei. A intrat și soțul meu în afacere, deși este un domeniu dificil pentru investiție, dar am intrat cu fermitate, pentru că nu a fost doar vinul la mijloc, dar și plantarea unei podgorii de viță-de-vie.
OCTAVIAN BRATOSIN:
Cât de mult a contat că sunteți femei, când ați intrat în domeniul agricol?
NATALIA EFROS-BUJOR:
Când am intrat în această industrie, mi-am dat seama că este o industrie masculinizată și considerată ca fiind dominată de bărbați. Pentru că sunt o persoană curioasă, am lansat un produs media, un podcast, destinat acestei industrii, cu scopul de a pune în valoare femeile. Am descoperit, de fapt, că în industria vinului în prima linie stau bărbații, dar în spate stau o groază de femei: dedicate, pasionate, foarte curate, pentru că se pare că vinul este un produs care are nevoie de o curățenie extraordinară pentru a fi creat, și atunci femeile, volens nolens, sunt cumva dedicate și generatoare de multă curățenie, deci ele cu măiestrie fac vinul. Mai mult decât atât, în podgorii muncesc 75 la sută femei, la munci ziliere, curățat, legat etc. Este o mare antiteză, viticultura pare o industrie a bărbaților, deși muncile le fac în mare parte, tot femeile. Acesta a fost un moment încurajator, mai mult decât atât, motoarele de promovare a industriei vinului, sunt câteva femei care au făcut această industrie vizibilă. Tot mai multe femei din cuplurile creatorilor de vin apar femeile în față, ei le scot în față ca ambasadoare, promotoare a vinului. În plus. La AIPA ai 10 la sută adaos la subvenție dacă afacerea este administrată de o femeie. Zic că e de bine, pentru că astfel echilibrăm gender această industrie și scoatem tot mai multe femei la suprafață.
TAMARA ȘCHIOPU:
Programele de susținere a femeilor în afaceri foarte des limitează vârsta acestor femei, de exemplu, până la vârsta de 35 de ani. Aceasta este o formă de discriminare pozitivă prin care se încearcă să se acopere niște goluri, să se încurajeze anumite pături demografice, care în prezent nu sunt intrate în aceste domenii. Dar, în același timp, nu ți-ai dori să fii pusă în această cutie de femei ce nu se încadrează în acest program, sau să fie și programe pentru femei care după 50 de ani au curajul să se reinventeze, să se relanseze și să fie cumva susținute.
Emisiunea integrală o găsiți pe youtube sau pe pagina de Facebook AgroTV Moldova.
Citiți mai mult:
Atenție la cumpărături! Cum să reduci risipa alimentară în perioada sărbătorilor
Citricele, simbol al sărbătorilor de iarnă. Cum să le consumi?
Stimați cititori!
Puteți citi știrile Agro TV Moldova în formatul convenabil pentru dumneavoastră pe Facebook și Instagram, urmăriți-ne pe Tik-Tok și YouTube. De asemenea, abonați-vă la canalul nostru de Telegram și Viber.
Dacă aveți ceva de împărtășit cu redacția, trimiteți observațiile și știrile dumneavoastră pe adresa noastră de e-mail: contact@agrotv.md.