Peste 300 de operatori de transport rutier din Republica Moldova au adresat prim-ministrului Dorin Recean o petiție privind problema traversării frontierei moldo-române. Aceștia menționează că dacă până la declanșarea războiului în Ucraina, timpul de așteptare în vamă era de aproximativ 48 de ore, acum acesta ajunge și până la nouă zile.
„În ultimele luni, se atestă rânduri sporite de camioane pe sensul de trecere a punctelor vamale dintre Republica Moldova și România și, în prezent, singura cale de acces sigură spre piața externă pentru operatorii de transport rutier din Moldova se realizează prin frontiera moldo-română, în timp ce traversarea acesteia de către operatorii de transport rutier de marfă s-a transformat într-un adevărat calvar.” , se menționează în scrisoarea Asociației Internaționale a Transportatorilor Auto.
Mai mult, punctele de traversare a frontierei dintre Republica Moldova și România sunt folosite nu doar de către operatorii de transport români și moldoveni, dar și de vehicule rutiere străine, în special ucrainene, din cauza blocării porturilor ucrainene de la Marea Neagră, care tranzitează teritoriul țării noastre, creând și mai mari probleme de congestiune la frontieră. Potrivit transportatorilor.
„Situația respectivă reprezintă un impediment grav în contextul efectuării eficiente și în termen a curselor de transport rutier de mărfuri în trafic internațional, impune cheltuieli suplimentare majore pentru operatorii de transport rutier, precum și pune în dificultate activitatea economică externă a țării. De asemenea, transportatorii atrag atenția asupra lipsei condițiilor de staționare a vehiculelor rutiere în preajma punctelor de traversare a frontierei, care duce la nerespectarea unor condiții elementare de igienă, precum și la imposibilitatea respectării timpului de muncă și odihnă a conducătorilor auto.”, se menționează în scrisoarea Asociației Internaționale a Transportatorilor Auto
În acest context, transportatorii solicită sincronizarea capacităților de lucru între autoritățile vamale din Republica Moldova și România, în vederea fluidizării traficului și îmbunătățirii condițiilor de traversare a frontierei moldo-române. În caz contrar, transportatorii rutieri vor fi duși spre faliment.