Noi piețe de desfacere pentru produsele autohtone cu ajutorul maib
Din apreciere pentru tot ce-i crescut la noi acasă, în Republica Moldova, maib a invitat Producători locali, Clienți și Parteneri la conferința practică cu genericul „Noi piețe de desfacere pentru produsele autohtone”.
Evenimentul are drept scop să ajute, și să ofere cunoștințe, dar și instrumente utile și fiabile producătorilor de la noi din țară, astfel încât, să știe exact ce este necesar de făcut pentru dezvoltarea unei afaceri la un alt nivel, adică să descopere cum să comercializeze produsele pe piața europeană, cum să le fie prezente produsele pe rafturile din rețelele locale și, desigur, cum să facă tranziția la comerțul electronic, pentru a oferi clienților comoditatea plăților cashless.
Conferința a avut loc în data de 14 iunie, offline și online, și a întrunit un număr de peste 50 participanți, care au avut să afle multe lucruri importante de la speakeri conferinței și anume: Vladimir Bolea, Viceprim-ministru, Ministru al Agriculturii și Industriei Alimentare, Veronica Arpintin, secretar de stat Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, Rodica Crudu, director adjunct, Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, Iurie Fala, director executiv, Asociației Producătorilor și Exportatorilor de Fructe „Moldova Fruct”, Mariana Rufa, director executiv, Asociației Businessului European Moldova, Liliana Busuioc, director executiv, Alianței Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Moldova, USAID FTA, Maria Movileanu, Directorul comercial, rețelei locale de supermarketuri Linella, producători agricoli și nu doar, dar și membri de top ai managementului maib.
Înregistrarea conferinței poate fi urmărita online – https://www.youtube.com/watch?v=TpPuyPrN9z0
Andrii Glevatskyi, Vicepreşedinte al Comitetului de Conducere al maib, responsabil de Diviziunea Business Banking: „Noi ca reprezentanți ai băncii pe sectorul de clienți business, ne propunem înainte de toate să înțelegem specificul și tendințele pieței, inclusiv a celei interne. Ne dorim să participăm la procesele care ar face această piață altfel, pentru că de multe ori vedem lucruri destul de controversate: pe raftul magazinelor găsim cartofi din Germania, sau produse lactate din Polonia sau Ucraina. Acestea sunt produse care, pentru a le produce în Moldova, nu sunt necesare investiții substanțiale. Iată de ce este important să înțelegem cum și ce e de făcut astfel ca pe raftul magazinelor să regăsim produsele autohtone. Totodată, să înțelegem cum noi ca bancă le putem fi de ajutor producătorilor locali, să valorificăm potențialul intern, să acoperim consumul propriu și să creștem PIB-ul prin producție locală dar și să exportăm la maxim”.
Vladimir Bolea, Vice-prim ministru, Ministru al Agriculturii: „În primul rând salut organizarea acestui eveniment organizat de către maib, este o idee extraordinară și mă bucur că am văzut mulți producători locali mici și mari, inclusiv din domeniul agricol. Economia Moldovei se bazează pe comerț și producere, elemente de bază, care împreună aduc succes. Noi producem lucruri de calitate și trebuie să învățăm să vindem scump lucrurile noastre de calitate. Acesta ar trebui să fie mersul și parcursul lucrurilor pe care trebuie să îl urmăm în perioda imediat următoare”.
Clienții maib care deja au dezvoltat proiecte în domeniu au împărtășit din experiențele lor, etapele parcurse, dar și provocările întâmpinate.
Angela Chelaru, antreprenor, marca comercială Fresh&Joy: „Este un eveniment binevenit pentru antreprenori deoarece în perioada în care ne aflăm, perioada marilor schimbări, avem nevoie de informații, cine este informat este înarmat, totodată avem nevoie și de instruire. La eveniment vreau am luat cunoștință de programele maib ce le-aș putea implementa și cum acestea mi-ar face gestionarea afacerii mai ușoară și mai profitabilă.”
O provocare dar și o tendință vitală pentru producătorii de la noi din țară – raftul european. Acest lucru fiind posibil, conform concluziilor conferinței, în contextul optimizării exporturilor prin eliminarea intermediarilor, astfel încât să construim strategii pentru creșterea accesului direct al producătorilor la piețele externe.
Mariana Rufa, Director Executiv Asociația Businessului European Moldova: „Este foarte important să oferim cât mai multă informație producătorilor de la noi, indiferent de categoria produselor, și mai ales a produselor de export, deoarece exportul este într-o dinamică ascendentă pe piața UE, piață cu un potențial de consumatori de peste 550 de milioane. În contextul statului de candidată la aderare a RM la UE, consider că este vital ca antreprenorii să fie informați, inclusiv despre instrumentele financiare pe care le pot accesa, pentru a crește volumul exporturilor. În cadrul conferinței, conform și agendei, întreg acest volum de informații a fost oferit partenerilor și producătorilor. În viziunea mea conferința face față acestor provocări cu care ne confruntăm pentru a merge spre piețele externe”.
Dumitru Cravcenco, producător de cașcavaluri: „Producem cașcavaluri de cinci tipuri, sunt sută la sută naturale, și astăzi mă bucur nespus de invitația pentru a participa la această conferință, de ideile și sfaturile pe care le-am primit, iar fiecare zi în care întâlnim lucruri frumoase – ne motivează să mergem înainte. Încercăm să facem față indiferent de provocările cu care ne ciocnim, și sunt convins că evenimentul va avea un impact major pentru cei care au dorință și perseverență”.
Conferința a inclus și o sesiune de întrebări și răspunsuri la care participanții au abordat aspectele care îi afectează și îi interesează cel mai mult.
Subiectele abordate dar și întrebările participanților s-au axat de la importanța creșterii prezenței produselor fabricate în Moldova pe principalele direcții de vânzări – raftul național, raftul extern și online, experiențele similare ale altor piețe, acoperirea consumului propriu și creșterea PIB-ului prin producție locală și export maxim, inclusiv potențialul e-commerce, dar și o prezentare clară a programului 373.
În cadrul evenimentului a fost organizată o zonă B2B, unde peste 20 de producători autohtoni au avut ocazia să își expună produsele.
Maib – unește eforturi, dezvoltă afaceri.