Consumatorii globali susţin interzicerea materialilor plastice

Majoritatea cetăţenilor la nivel global (în medie 3 din 4 persoane) consideră importantă existenţa unor reguli globale care să interzică materialele plastice de unică folosinţă care nu sunt necesare, context în care 78 la sută dintre români susţin o astfel de măsură, arată rezultatele unui studiu de specialitate realizat de Ipsos, în colaborare cu Plastic Free Foundation şi WWF, scrie agerpres.ro.

Gradul de susţinere faţă de elaborarea unui tratat care să creeze reguli globale împotriva poluării cu plastic înregistrează cele mai ridicate cote în America Latină (77 la sută) şi Europa (72 lan sută), în timp ce America de Nord înregistrează o pondere de 60 la sută.
Potrivit sursei citate, la nivel de ţară, cei mai numeroşi susţinători ai acestei iniţiative provin din Peru şi Indonezia (81 la sută, fiecare), iar la polul opus se află Japonia (48 la sută), SUA (58 la sută), China sau Arabia Saudită (59 la sută, fiecare).

În România, opt din zece persoane (78 la sută) sprijină ideea unui tratat antipoluare cu plastic, ceea ce ne plasează între primele şapte ţări dintre cele 34 investigate în studiul Ipsos, la paritate cu Italia sau Spania.

Per total, 77 la sută dintre consumatorii intervievaţi cred că este important să existe reguli globale care să interzică tipurile de plastic ce nu pot fi reciclate uşor. America Latină conduce şi la acest capitol (84 la sută), urmată la distanţă de Asia-Pacific, Orientul Mijlociu şi Africa, respectiv Europa (75 la sută, fiecare). Cel mai ridicat nivel de susţinere faţă de această măsură se înregistrează în Columbia (88 la sută), Peru (87 la sută), Argentina şi Mexic (85 la sută, fiecare) – prin contrast faţă de Japonia (53 la sută), Suedia sau Israel (69 la sută, fiecare). patru din cinci români (79 la sută) consideră importantă existenţa unor reguli globale care să interzică tipurile de plastic ce nu pot fi reciclate uşor – o pondere similară fiind înregistrată în Spania.

„Majoritatea consumatorilor din fiecare ţară consideră că este important ca viitorul tratat ONU să cuprindă reguli globale privind responsabilizarea producătorilor şi comercianţilor cu privire la reducerea, reutilizarea şi reciclarea ambalajelor din plastic. În medie, 78 la sută dintre participanţii la studiu au evaluat această măsură ca fiind importantă – în special cetăţenii din America Latină (83 la sută). La polul opus se situează locuitorii de pe continentul nord-american (73 la sută) sau cetăţenii ţărilor din grupul G7, al celor mai puternice economii ale lumii (73 la sută). Africa de Sud şi Mexic susţin această măsură într-o proporţie ridicată (86%, fiecare), spre deosebire de Japonia (56 la sută) sau Polonia (69 la sută). La nivel european, românii prezintă cel mai mare nivel de acord faţă de importanţa acestei măsuri (82 la sută), fiind urmaţi îndeaproape de britanici (81 la sută)”, se menţionează în studiu.

În acelaşi timp, trei din patru consumatori la nivel mondial (76 la sută, în medie), consideră importantă pentru viitorul tratat ONU obligativitatea ca toate produsele din plastic noi să conţină plastic reciclat. Astfel, cel mai ridicat nivel de importanţă percepută faţă de această măsură se înregistrează în America Latină (83 la sută – în special în Mexic, 87 la sută), iar cel mai redus în America de Nord (72 la sută) şi grupul ţărilor G7 (71 la sută).

Totodată, Turcia (81 la sută) şi România (80 la sută) sunt ţările europene care ies în evidenţă prin susţinerea largă a acestei măsuri, timp în care Japonia (52 la sută) şi Suedia (65 la sută) se regăsesc pe locuri inferioare ale clasamentului.

În medie, 77 la sută dintre consumatorii intervievaţi la nivel global evaluează ca importantă obligativitatea etichetării produselor din plastic, astfel încât să fie clar cum pot fi sortate în mod responsabil pentru reutilizare, reciclare sau eliminare. Nivelul de importanţă percepută faţă de această măsură este mai ridicat în America Latină (84 la sută; cu precădere, Mexic sau Columbia – 88 la sută, fiecare), în timp ce America de Nord şi grupul ţărilor G7 se plasează la polul opus (74 la sută, fiecare). Românii manifestă şi aici un grad ridicat de susţinere (82 la sută), apropiat de valorile înregistrate în Turcia (84 la sută) sau Marea Britanie (81 la sută).
Studiul Ipsos s-a desfăşurat online în 34 de ţări, în perioada 26 august – 7 octombrie 2022, în rândul a 23.029 de adulţi, cu vârste cuprinse între 18 şi 74 ani, în SUA, Canada, Irlanda, Israel, Malaezia, Africa de Sud şi Turcia, între 20 şi 74 de ani în Thailanda, 21-74 ani în Indonezia şi Singapore, respectiv 16-74 ani în alte 24 de ţări (inclusiv România).

Grupul internaţional de origine franceză Ipsos reprezintă una dintre cele mai mari companii în domeniul cercetării de piaţă, este listat la Bursa din Paris şi este prezent în 90 de ţări.