Diversificarea piețelor de desfacere pentru mere, mai mult ca necesară

Necesitatea diversificării pieței pentru mere era pe agenda horticultorilor moldoveni de mai bine de zece ani, însă a devenit o problemă acută, când a început războiul din Ucraina. Totodată, și embargoul impus de Rusia, piața tradițională pentru merele noastre, a accelerat acest proces. Toate acestea i-au făcut pe pomicultorii noștri să se orienteze către alte piețe, pentru a face față crizelor existente. Iar pentru a fi competitivi pe piețele netradiționale, agricultorii noștri trebuie să pună accent pe calitate.

Iurie Fală, director executiv, Asociația Moldova-Fruct: ”Anul acesta merele noastre au mers în 16 destinație, s-au reliefat câteva tendințe, mai ales dacă luăm în calcul embargoul rusesc și războiul din Ucraina. Merele continuă să meargă în Kazahstan, în Belorus, România și țările din Orientul Mijlociu. De regulă, la începutul sezonului de comercializare, se observă o scădere foarte mare a exporturilor de mere crizele și embargourile scot în evidență cele mai mari vulnerabilități cu care se confruntă sectorul de mere. Asociația Moldova Fruct și partenerii săi de dezvoltare, cum este proiectul USAID de Completivitate și Reziliență Rurală, ne ajută să accelerăm informarea producătorilor și exportatorilor cu noi tendințe și să transformăm aceste provocări în oportunități care vor avea un impact pozitiv pe termen lung. Noi ne-am orientat și am țintit câte-va destinații, anume în Uniunea Europeană, am participat la expoziții în Berlin, în Madrid la Fruct-Logistică și Fruct-Atraction, am adus misiuni comerciale și am facilitat mai multe contacte dintre producători de mere și potențialii clienți. Am  făcut plantații moderne, soiuri noi, solicitate pe piețe internaționale, investiții enorme în infrastructura post recoltare, astfel a crescut puțin gradul de cunoștință a producătorilor pe piață. Acest proiect este un punct de start pentru a intensifica noi eforturi și a diversifica piețele în așa mod ca să nu depindem de o singură piață.”

Viorel Leahu, coordonator, Proiectul USAID/PCRR: ”Merele din Moldova au fost exportate în aproape 30 de țări. Cele mai multe sunt exportate pe piața din Rusia și Uniunea Economică Euroasiatică. Astfel exportatori încearcă să intre pe piețe noi. Tot mai multe mere sunt exportate in România și Golful Persiei. În primele luni a sezonului nou de comercializare începând cu luna august, aproximativ 15 la sută de mere sunt exportate către aceste piețe. Împreună cu Moldova Fruct, Ministerul Afacerilor Interne și Integrării Europene am avut o serie de întâlniri și misiuni comerciale în Egipt, pentru a crea legături cu importatorii din această țară și sperăm că negocierile care au loc privind un acord de liber schimb dintre Moldova și Egipt se vor finaliza cât mai rapid și vom putea exporta către această piață. India așteaptă ca Moldova să exporte 10 containere de mere pentru a le testa fitosanitar ca ulterior să deschidă piața în totalmente pentru merele noastre”.

Potrivit Asociației Moldova Fruct, pentru ca fructele din Moldova să poată ajunge pe piețe noi ca cele din UE sau Orientul Mijlociu, producătorii moldoveni trebuie să-și înnoiască spectrul de soiuri de mere produse conform cererii pieței. Testarea noilor opțiuni de comercializare a merelor proaspete a fost inițiată în 2017 de Asociația Moldova Fruct, cu suportul proiectului USAID Agricultura Performantă în Moldova. 

Gheorghe Dosca, producător agricol: ”Agricultura Performantă este un proiect, care vine în ajutorul fermierelor pentru a ajunge la un nivel european, și pentru a putea exporta merele în țările unde nu s-au exportat până acum. Și merge vorba despre bunele practice ale producătorilor europeni, implementate în Moldova. Merge vorba despre manipularea merelor, sortarea și livrarea lor.”

Potrivit datelor oficiale, Republica Moldova exportă 64 la sută din volumul produselor agricole pe piața UE, însă în cazul merelor se atestă o dependență majoră de piața Federației Ruse: peste 90 la sută din exportul total de mere.