Digitalizarea este tot mai prezentă în agricultura noastră

Politicile și oportunitățile de dezvoltare în domeniul digitalizării agriculturii au fost discutate în cadrul evenimentului organizat de Centrul de Consultanță în Afaceri.

Evenimentul cu genericul ”Digitalizarea în agricultură” își propune promovarea unui mediu durabil în agricultură, contribuind la promovarea unei schimbări semnificative în pregătirea sectorului pentru transformarea digitală.

 Anatolie Palade, A.O. Centrul de Consultanță în Afaceri:Acest eveniment este organizat în cadrul proiectului B2B Smart Farming, care este finanțat de Uniunea Europeană. Orice afacere are drept scop să obțină un profit și indiferent de situație sau crize, dacă ne dorim să dezvoltăm o afacere, trebuie să ne gândim să minimalizăm costurile. Digitalizarea sau agricultura inteligentă ajută la minimalizarea costurilor, reducerea resurselor și la maximalizarea profiturilor. În Moldova, suntem la o etapă incipientă privind dezvoltarea agriculturii inteligente. Cele mai mari trenduri din ultimii ani sunt utilizarea dronelor privind tratarea și aplicarea pesticidelor, sunt utilizate pe larg și aplicațiile ce țin de testarea solului, sunt utilizate pe larg sistemele de irigare moderne.”

 Sandu Florea, reprezentant Companie Drone: „Am fost invitați la această conferință ca să prezentăm soluțiile noastre pentru agricultura digitală. Tehnologia este binevenită, eficientă, este foarte productivă și vedem că în momentul când oamenii au nevoie de o intervenție rapidă, ajung la tehnologia cu drone. Dronele oferă o gamă largă de beneficii, dar cele pe care aș vrea să le evidențiez, sunt eficiența și economisirea multor resurse, ca cea umană. Reducerea resurselor de apă, folosim până la 95 % mai puțină apă și până la 30% mai puțin produs fitosanitar.”

În contextul crizei energetice în care ne aflăm, tot mai mulți oameni se orientează spre sursele alternative de energie electrică.

 Ruslan Casapu, reprezentat Companie Panouri FotoVoltaice: „Luând în considerație că avem o criză energetică, suntem foarte solicitați. În prima jumătate a anului a fost mai dificil, pentru că trebuia să explici ce este un panou fotovoltaic și cum putem economisi energia electrică. Dar acum lumea este mult mai informată. Un sistem fotovoltaic este compus din panouri fotovoltaice, un invertor, sistemul de prindere, acumulatoare, în cazul în care este un sistem de tip hibrid sau Off-Grid, adică cu conectare la acumulator sau în rețea.”
Reporter: „-Cât de costisitoare este instalarea unui sistem fotovoltaic?”

Ruslan Casapu, reprezentat Companie Panouri FotoVoltaice: -Prețurile variază în funcție de complexitatea sistemului, de instalarea lui, dacă este pe teren, sau pe acoperiș. Din experiența noastră, am avut situații când în decurs de trei săptămâni, am reușit să dăm în exploatare un sistem fotovoltaic, dar am avut și cazuri care au durat trei luni de zile.”

Iulian Alexa, directorul unui Marketplace din Republica Moldova, spune că a remarcat o dinamică pozitivă a comerțului online în țara noastră și invită producătorii autohtoni să-și plaseze produsele pe canalele de vânzare online.

 Iulian Alexa, director Marketplace: „Populația Republicii Moldova este pregătită datorită pandemiei. Vânzările și tranzacțiile sunt în creștere și mai mult ca atât, avem solicitări din partea cumpărătorilor din alte țări, inclusiv România. Îndemn producătorii noștri și cei ce-și doresc să comercializeze online, să acceseze platforma noastră, deoarece din 1 ianuarie Codul Vamal se va moderniza, fapt ce va permite exportul mai ușor al produselor comercializate online și sunt destinate pentru export.”

Reporter: „-Care sunt provocările din domeniul comerțului online?”

 Iulian Alexa, director Marketplace: -Provocări sunt multe pe parcursul perioadei de activitate. Am depășit foarte multe din ele, la momentul actual nu avem din punct de vedere tehnologic nicio provocare. Suntem gata să oferim un spectru de servicii foarte larg, care vin să susțină această activitate pentru toți care vor accede la platforma noastră și vor hotărî să-și comercializeze produsele online.”

Soluțiile digitale pentru performanță în agricultură pot crește competitivitatea dar și oferi posibilitate de diversificare a speciilor care oferă o roadă mai bogată. De această părere este reprezentantul Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, instituție care a implementat Programul de transformare digitală a întreprinderilor mici și mijlocii.

Rodica Crudu, șef Direcție cooperare Internațională, ODA: „Prioritatea Guvernului este să valorifice cât mai mult din piața europeană ca rezultat al implementării acordului de asociere, o piață care este foarte competitivă și atunci ne dorim să avem o agricultură competitivă.”

Reporter: „-Care sunt condițiile de accesare ale programelor de finanțare?”

Rodica Crudu, șef Direcție cooperare Internațională, ODA: -Organizația are o gamă largă de suport, sunt programe care se adresează IMM-urilor existente, dar avem programe pentru susținerea start-up-urilor debutante. Mai nou, am lansat recent un nou program, program de susținere a inovațiilor digitale și start-upu-rilor tehnologice, care se adresează atât IMM-urilor, cât și persoanelor care doresc să-ți lanseze o nouă afacere.”

Reporter: „-Care este suma care poate fi accesată?”

Rodica Crudu, șef Direcție cooperare Internațională, ODA:  „-În programul de promovare a inovațiilor digitale și start-up-urilor tehnologice, grantul maxim la care pot aplica fie IMM-urile, fie start-upul este de 500.000 lei, este o finanțare nerambursabilă, are statutul de grant.”

Programul de transformare digitală a întreprinderilor mici și mijlocii este finanțat din bugetul de stat al Republicii Moldova și este implementat de ODA, alături de partenerii strategici ai programului: Uniunea Europeană, USAID și Guvern.