Agricultorii vor începe în curând lucrările de primăvară, iar în ultima vreme a crescut semnificativ și prețul la carburanți. Motorina s-a scumpit cu mult mai mult, decât pe întreg parcursul anului trecut, iar acest fenomen răstoarnă orice logică economică, a declarat expertul în politici economice Veaceslav Ioniță. Timp de un an, prețul la motorină a crescut cu cinci lei, tot atât cât s-a înregistrat în ultimele zile. Totodată, procurările angro au fost cu până la patru lei mai mari, decât cele cu amănuntul.
Ioniță susține că agricultorii trebuie li se ofere posibilitatea ca să cumpere motorina la preț angro cum a fost anii precedenți.
Veaceslav Ioniță, expert economic: „Dacă astăzi motorina este 25,80 lei, atunci, agricultorul trebuie să cumpere cu 24,50-25,00 lei. Acest lucru e clar că motorina pentru ei, trebuie să fie mai ieftină decât se comercializează la stațiile PECO.”
Veaceslav Ioniță susține că actuala criză petrolieră a scos în evidență monopolul real existent pe piața dată, modul în care monopoliștii manipulează și obțin supraprofituri nejustificate, dar și modalitatea prin care aceștia reușesc să șantajeze autoritățile „cu lipsa motorinei” în ajunul lucrărilor de primăvară. Iar vinovate pentru tot ce se întâmplă se fac anumite instituții de stat.
Veaceslav Ioniță, expert economic:
„Consiliul Concurenței să vadă ce s-a întâmplat în aceste două zile. Este legea care permite să se aplice penalități. Serviciul de Informații și Securitate nu vrea să întrebe ce s-a întâmplat cu acest agiotaj artificial, care a apărut în Republica Moldova. Cine a gestionat acest lucru că s-a comercializat motorină cu 29 de lei litru nu vrea să afle ce s-a întâmplat?”
În această situație, autoritățile ar trebui să reglementeze prețul angro la motorină, pentru agricultori.
Veaceslav Ioniță, expert economic:
„Cel puțin, pe perioada de criză avem nevoie de reglementarea prețurilor angro la motorină, iar fără acest lucru abuzurile sunt și vor continua. Prețul angro trebuie să includă prețul care este reglementat de către ANRE cu amănuntul de la PECO, minus cheltuielile de gestiune și de vânzare în stațiile PECO, ceea ce înseamnă cu peste un lei mai puțin.”
Potrivit lui Ioniță, a doua măsură pe care trebuie să o întreprindă autoritățile este permiterea importului de carburanți de la producători din România și altor companii petroliere din țara noastră, deoarece doar trei companii din Republica Moldova au dreptul la import.
Veaceslav Ioniță, expert economic:
„Și al doilea lucru avem nevoie ca să fie condiții egale pentru toți. Nu trebuie să fie ca unii să pună ce prețuri vor, iar alții nu. Dacă vorbim că reglementăm, atunci reglementăm tot, iar dacă nu reglementăm, atunci nu reglementăm nimic. Noi avem nevoie să permitem la orice companie din Republica Moldova ca să poată cumpăra direct de la producător, pentru a exclude intermediarii și cel puțin pentru a exclude speculațiile în această perioadă de criză.”
Potrivit expertului, în Republica Moldova, în proporție de 70 % este utilizată motorina, iar 30 – benzina.
Potrivit ANRE, prețurile la carburanți vor continua să crească.