Rezervele de fertilizanți, suficiente până în vară
Criza produselor fitosanitare s-a accentuat în contextul războiului dintre Federația Rusă și Ucraina. Agricultorii sunt îngrijorați de situația creată, deoarece, pe piața internațională, fertilizanții au devenit și mai inaccesibili, din cauza crizei energetice, restricțiilor la export şi sancțiunilor comerciale.
Potrivit secretarului de stat al Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, Vasile Șarban, prețurile la produsele fitosanitare practic s-au dublat și chiar triplat, față de anul trecut, din cauza scumpirii gazelor naturale din ultima perioadă. Șarban a mai adăugat că, în prezent, în țară sunt în rezervă 108 000 tone de fertilizanți, iar acestea ar fi suficiente până la începutul verii.
VASILE ȘARBAN, secretar de stat, Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentar: „Stocul respectiv, dacă să luăm în calcul că vom utiliza 60-70 kg la unitatea de suprafață, ne-ar ajunge pentru 630 000 de hectare, ceea ce depășește în jur cu 200 000 de hectare suprafața culturilor de toamnă.”
Potrivit lui Vasile Șarban, problema nu constă în insuficiența fertilizanților, dar și în prețul acestora și accesibilitatea lor pe piața națională. Secretarul a mai adăugat că Ministerul Agriculturii a elaborat un proiect de hotărâre care prevede compensarea cheltuielilor pentru procurarea produselor fitosanitare, dar și a motorinei, în contextul acestei crize.
„Să facilităm producătorul agricol ca el să poată utiliza fertilizanții la semănăturile de toamnă și pentru celelalte. Nu putem vorbi clar despre deciziile care vor fi în varianta definitivă, dar spunem și dăm semnal că statul nu este indiferent și întreprinde măsuri în acest sens.”
În jur de 70% din cantitatea de îngrășăminte pe piața moldovenească este importată Federația Rusă și Ucraina. În prezent, importul de produse fitosanitare din aceste țări nu este posibil. Prin urmare, Ministerul Agriculturii se orientează spre piețe alternative, precum Kazahstan și Azerbaidjan. De asemenea, se examinează posibilitățile de direcționare a importurilor prin portul Constanța și prin portul Giurgiulești.