Fermele verticale pot fi viitorul agriculturii?
Acum câțiva ani, Andriy Yarmak, Economist în cadrul Departamentului de Investiții al Organizației Națiunilor Unite pentru Agricultură și Alimentație (FAO) a scris un blog destul de futurist despre agricultura pe verticală care nu mai pare atât de nerealist astăzi comparativ cu atunci, pentru că aceste tipuri de seră deja funcţionează (exemplu în Republica Moldova- aici / aici), ba chiar la scară comercială. În acest articol, au fost atinse aspect legate de situaţia din segmentul de ierburi proaspete și ierburi aromatice, fiind unul dintre cele mai importante pentru țările în care operează proiectele EastFruit. Totodată, atât Georgia, cât și Uzbekistanul exportă volume însemnate de verdeață.
Rusia importă aproximativ 50.000 de tone de ierburi proaspete pe an, în valoare de peste 50 de milioane de dolari. În același timp, Uzbekistanul este cel mai mare furnizor de verdeață pentru Federaţia Rusă, la fel şi Georgia. Totuşi, cum arată viitorul afacerilor legate de cultivarea şi exportul verdeţurilor și ce legătură are agricultura verticală cu acestea?
Tehnologiile moderne, pe de o parte, reduc semnificativ riscurile associate afacerilor cu fructe și legume, iar pe de altă parte, soluționează sarcini urgente din domeniul agricol, precum: reducerea impactului negativ asupra mediului, creșterea eficienței procesului de producţie, reducerea costurilor de producție, reducerea pierderilor de produse, reducerea utilizării surselor de energie fosilă, reducerea costurilor aferente utilizării forței de muncă manuală, creșterea calității produselor, etc.
Una dintre cele mai avansate tehnologii și, desigur şi în tendință, sunt fermele verticale. Deşi, este destul de evident faptul că există foarte mult hype (publicitate extremă) în jurul acestei tendințe la moment, cultivarea produselor în fermele verticale încă şchiopătează. Totuşi, această industrie atrage în prezent deja zeci de miliarde de investiții, ceea ce înseamnă că întreaga lumea este în căutare activă de soluții la problemele cele mai stringente din agricultură.
Acest tip de agricultură constituie un format pentru cultivarea ierburilor și ierburilor aromatice chiar şi într-un restaurant sau în camera din spate a unui restaurant. La urma urmei, este bine cunoscut faptul că pentru un restaurant, costul produselor nu este una dintre cele mai importante cheltuieli ale acestora. Totodată, pe fondul creșterii nivelului concurenței între restaurante, calitatea produselor poate deveni principalul avantaj al unui restaurant comparative cu celelalte.
Un exemplu în acest sens ar fi restaurantul Café Stamba din centrul vechiului oraş Tbilisi, care deţine propria fermă verticală. Verdeturile sunt tăiate cu doar câteva minute înainte de servire şi într-adevăr au un gust deosebit! În plus, în această fermă verticală se poate crește o gamă uriașă de verdeţuri şi ierburi, ceea ce este pur și simplu nerealist să le achiziţionezi de pe piață, deoarece nimeni altcineva nu le cultivă. Fiind mereu înconjuraţi de bucătari-şefi, producătorii au reușit să aleagă cele mai aromate verdețuri pentru rețetele lor, iar aceste experimente continuă tot timpul. Pentru restaurant, este un lucru incredibil de convenabil și foarte eficient. Totodată, utilizarea zero a pesticidelor nu poate să nu impresioneze pe cei care consumă produse ecologice şi sănătoase.
Al doilea aspect neașteptat al fermelor verticale este aspectul lor atrăgător şi decorativ! Acestea ar putea fi un decor excelent pentru interiorul restaurantelor, iar mulți oameni vin la Café Stabma special pentru a fotografia ferma violet-roz cu verdeață.
Interesant este faptul că deja şi alte restaurante din Georgia sunt interesate de posibilitatea de a cumpăra astfel de soluții compacte pentru propriile lor localuri şi la prepararea bucatelor. Tusya Gharibashvili, fondatorea companiei georgiene Space Farms, a dezvoltat deja un prototip de fermă verticală automatizată pentru restaurante și supermarketuri, unde, potrivit acesteia, se pot recolta până la 25 kg de ierburi proaspete și ierburi aromatice pe lună pe o suprafţă de 2m2.
Desigur, acesta este doar începutul proiectului și abia se fac primii pași. Multe lanțuri de supermarketuri lucrează deja la crearea propriilor proiecte de ferme verticale pentru plasarea lor atât în zonele de vânzare a produselor, cât și pe fațade sau investesc în proiecte partenere, realizând faptul că verdeţurile cultivate în apropiere vor fi întotdeauna mai proaspătă și mai gustoasă decât cele aduse la sute sau mii de kilometri distanță. În plus, se ia în calcul şi efectul emisiilor de carbon de pe urma transportării acestora. Afișarea costurilor reduse de transport pentru produsele vândute și a emisiilor reduse este în prezent cea mai importantă sarcină pentru fiecare retailer din lume, inclusiv supermarketurile din țările din regiune. Acest lucru deschide accesul la multe surse de finanțare în condiţii concesionale, ceea ce reprezintă un avantaj important pentru dezvoltarea afacerilor cu amănuntul.
De asemenea, o altă tendință interesantă este faptul că multe companii mari producătoare de fructe și legume încep să renunțe cu totul la transportarea produselor cu avionul! De obicei, verdețurile și ierburile aromatice se transportă doar în acest mod, deoarece produsele sunt scumpe si perisabile. Acest lucru înseamnă că în următorii cinci ani, exportul de verdeţuri, chiar și din acest motiv, va scădea brusc.
Conform unor statistici, comerțul internațional cu ierburi proaspete a început deja să scadă. Anul 2021 a fost al patrulea an conscutiv când exporturile de verdeață, chiar și în termeni valorici, au scăzut. Acest lucru înseamnă că, cel mai probabil, Uzbekistanul și Georgia ar trebui să înceapă deja să caute alte oportunități, deoarece tendința de dezvoltare a fermelor verticale în Rusia este și ea prezentă și câștigă tot mai multă amploare.
Cei mai mari exportatori de ierburi proaspete și ierburi aromatice din lume sunt Italia, Olanda, China, Etiopia și Mexic. Dintre țările din regiunea analizată de EastFruit, Uzbekistanul se numără printre cei mai mari douăzeci de exportatori mondiali. La scară globală, comerțul internațional cu ierburi proaspete reprezintă o afacere estimată aproximativ la 3 miliarde de dolari, iar în următorii 10 ani există posibilitatea ca volumul unui astfel de comerț să se reducă la minim.