Cum să dezvolți o afacere verde
De 14 ani, Organizația pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii oferă sprijin antreprenorilor din Republica Moldova. Unul dintre obiectivele propuse de ODIMM în acesta perioadă este implementarea programul de ecologizare a întreprinderilor.
„Acest program de ecologizare a ÎMM-urilor este o acțiune de planul major al statului de dezvoltare a economiei verzi în Republica Moldova. A fost un plan multianual în care noi am elaborat acest program adoptat în 2019 noiembrie, este acum în plină implementare, mai avem încă două zile mai este apelul de proiecte pentru granturi mici în cadrul acestui program. Ecologizarea nu e altceva decât dezvoltarea competitivității companiilor și produselor acordate.” spune Iulia Costin, director ODIMM
În scopul promovării, susținerii și dezvoltării capacităților întreprinderilor mici și mijlocii, ODIMM își propune adoptarea practicilor de ecologizare a proceselor de producere și prestare a serviciilor.
„Rezultatul este ca să informăm peste 3000 de antreprenori ce înseamnă ecologizare, efectele și rolul ecologizării. Sigur, că să instruim cât mai multe companii, noi avem resurse financiare ai instrui pe cei care sunt interesați, vom acorda granturi pentru 100 de companii.”
Iulia Costin, director ODIMM
Economia circulară este un model de producție și consum care implică partajarea, reutilizarea, repararea, renovarea și reciclarea materialelor și a produselor existente. Astfel, ciclul de viață al produselor este extins. În practică, aceasta implică reducerea la minimum a deșeurilor.
„Noi un accent sporit în acest program îl punem pe economia circulară. Încercăm să ajutăm companiile să-și închidă ciclul tehnologic sau să proceseze chiar și deșeurile în urma procesului tehnologic. Avem deja istorii foarte interesante de succes, care ar fi un exemplu pentru alte companii. ”
Un alt obiectiv al programului de ecologizare a întreprinderilor mici și mijlocii este de a substitui produsele de import cu cele locale.
„Nu contează pe care piață se propun a fi vândute, pe piața locală sau pe piața internațională, ridicarea competitivității înseamnă ca și prețul să fie accesibil, pentru producător preț- calitate. De multe ori, auzim că ne-au năvălit piața produsele de import. Noi, în Republica Moldova, avem o balanță arhi-negativă a produselor de import, importurile fiind de două ori mai mari ca exporturile. Din lista produselor importate vrem să vedem ce s-ar putea de produs aici în Moldova, substituind importurile și să facem produsele producătorilor noștri mai ieftine, implementând metodele de ecologizare.”
Mai multe detalii aflați din emisiunea „ACTUALITATEA LA RAPORT” .