UE are cele mai sigure drumuri din lume și cele mai puține decese legate de trafic în 2020

În 2020, 4.000 de persoane mai puține au murit în UE ca urmare a accidentelor rutiere, comparativ cu anul precedent, potrivit Comisiei Europene, făcând din bloc cea mai sigură regiune în comparație cu restul lumii și media globală a deceselor provocate de traficul rutier.

 

La 20 aprilie, Comisia a publicat cifre preliminare despre decesele cauzate de traficul rutier în 2020.

 

Potrivit cifrelor, 18.800 de persoane au fost ucise în accidente rutiere anul trecut, o scădere anuală fără precedent de 17%, cu 4.000 de decese mai puțin comparativ cu 2019. Pandemia COVID-19 a avut „un impact clar, deși incomensurabil” asupra numărului de decese rutiere, a adăugat Comisia.

 

„Cu aproape 4.000 de decese mai puține pe drumurile UE în 2020, comparativ cu 2019, drumurile noastre rămân cele mai sigure din lume”, a declarat comisarul pentru transporturi Adina Vălean, adăugând totuși că „suntem în spatele obiectivului nostru din ultimul deceniu și al acțiunii comune, este necesară a evita revenirea la nivelurile pre-COVID. ”

 

În deceniul precedent, din 2010 până în 2020, numărul deceselor rutiere a scăzut cu 36%, depășind obiectivul stabilit pentru deceniul care prevedea o scădere de 50%. Cu toate acestea, cu 42 de decese rutiere la un milion de locuitori, UE rămâne în continuare cea mai sigură regiune în comparație cu media mondială a deceselor rutiere, care este stabilită la peste 180.

 

Banca Mondială estimează, utilizând cifrele din 2019, că UE a avut 60 de decese rutiere la un milion de oameni. Acest lucru se compară cu 130 din SUA și 170 din întreaga lume.

Rata mortalității în accidente rutiere la fiecare 100.000 de locuitori. Sursa: Banca Mondială

Conform cifrelor preliminare, 18 țări din UE au înregistrat cel mai mic număr de decese rutiere în 2020. Cu toate acestea, scăderea este departe de a fi uniformă, cele mai mari scăderi, de 20% sau mai mult, au fost înregistrate în Belgia, Bulgaria, Danemarca, Spania, Franța , Croația, Italia, Ungaria, Malta și Slovenia.

 

În schimb, cinci țări din UE, anume Estonia, Irlanda, Letonia, Luxemburg și Finlanda, au înregistrat o creștere a deceselor, deși numărul deceselor din traficul rutier în țările mai mici tinde să fluctueze de la an la an.

 

Pe o perioadă mai lungă, numărul deceselor pe drumurile europene a scăzut cu 36% între 2010 și 2020, ceea ce este sub obiectivul de 50% stabilit de Uniunea Europeană.

 

Grecia a fost singura țară care a depășit obiectivul, deoarece a redus numărul deceselor din traficul rutier cu 54%, urmată de Croația și Spania cu 44%, Portugalia cu 43%, Italia și Slovenia cu 42%. În total, nouă state UE au văzut că decesele legate de drumuri s-au redus cu 40% sau mai mult.

 

În timp ce evoluția fără precedent din 2020 a dus la unele schimbări în clasament, cele mai sigure drumuri rămân în Suedia, cu doar 18 decese la un milion de locuitori, în timp ce România a înregistrat cea mai mare rată la un milion de locuitori în 2020, cu 85 de decese. Franța este ușor peste media europeană, cu 39 de decese pe milion de locuitori în 2020.

 

Potrivit Comisiei, scăderea traficului din cauza pandemiei COVID-19 a avut „un impact clar, deși nu poate fi măsurat, asupra numărului de decese rutiere”. Datele din unele țări ale UE indică o creștere a comportamentului riscant, în special a vitezei, în perioadele de blocare.

 

Executivul UE remarcă, de asemenea, popularitatea crescândă a ciclismului, ceea ce a condus la o realocare a spațiului rutier pentru bicicliști și pietoni. În timp ce „această dezvoltare încurajatoare poate avea un impact pozitiv semnificativ asupra calității aerului și a schimbărilor climatice”, aceasta creează „noi provocări în materie de siguranță rutieră”, a subliniat Comisia.

 

În întreaga UE, aproximativ 70% din decesele cauzate de traficul rutier în zonele urbane implică utilizatori vulnerabili ai drumurilor – pietoni, motocicliști și bicicliști.

 

Cifrele au fost publicate la Conferința UE privind performanța siguranței rutiere, care face parte din proiectul internațional privind siguranța rutieră numit „Vision Zero”, care are ca scop realizarea unei rețele rutiere libere de decese cauzate de traficul rutier și de răniri grave.

 

Sursa informației: https://www.euractiv.com/section/road-safety/news/eu-has-worlds-safest-roads-recorded-fewest-traffic-related-deaths-in-2020/