VIDEO/Primul oraș autosuficient și durabil de pe Marte

Studioul ABIBOO a condus proiectarea arhitecturală a unui oraș autosuficient și durabil pe Marte, care ar putea găzdui un milion de oameni. Conceptul de oraș „Nüwa” face parte dintr-o lucrare științifică exhaustivă pentru o competiție organizată de societatea Marte. Având în vedere condițiile atmosferice, ABIBOO a ales latura unei stânci de pe Marte pentru a construi un oraș vertical, cu sistemele de proiectare și construcție rezultate din condițiile dure ale planetei. Construcția unor clădiri ca pe pământ ar fi imposibilă, acestea ar tinde să explodeze din cauza presiunii, conform fondatorul ABIBOO, Alfredo Muñoz. Radiația solară și gamma de pe Marte forțează arhitecții să construiască pe spații care nu sunt expuse direct cerului.

Designul de la ABIBOO include cinci orașe, cu „Nüwa” ca capitală. fiecare oraș găzduiește între 200.000 și 250.000 de oameni și urmează aceeași strategie urbană. Fiecare oraș are țelul său: „Orașulul abalos”, de exemplu, este situat în polul nord pentru a stimula accesul la gheață, în timp ce „orașul marineris”, este situat în cel mai extins canion al sistemului solar. Soluția ABIBOO este un model flexibil și scalabil care ar putea fi aplicat cu ușurință pe multe alte suprafețe marțiene.

Lucrând alături de academicieni, arhitecții au dezvoltat soluții pentru structuri care protejează locuitorii de radiațiile de pe Marte, asigură accesul indirect la lumina soarelui, protejează de impactul potențial al meteoriților și rezolvă diferența de presiune atmosferică dintre interiorul și exteriorul clădirii. În plus, configurația urbană trebuia să ia în considerare sistemele de susținere a vieții, cum ar fi producția de alimente, aer și apă.

‘Nüwa’ se află pe panta uneia dintre stâncile marțiene cu acces abundent la apă, cu un teren abrupt care oferă posibilitatea de a crea un oraș vertical inserat în stâncă, protejat de radiații și expus la lumina soarelui indirectă. „Macro-clădirile” sunt săpături în interiorul stâncii, sunt modulare și includ activități rezidențiale și de lucru, legate între ele printr-o rețea tridimensională de tuneluri. Cuprinzând două etaje, modulele au o formă tubulară care se întinde pe 10 metri în diametru și 60 de metri în lungime.

„Macro-clădirile” de pe faleză sunt conectate prin sisteme de ascensoare de mare viteză, asemănătoare cu zgârie-nori de pe pământ. această infrastructură conectează, de asemenea, partea de jos a stâncii cu partea superioară și are opriri intermediare, care leagă „macro-clădirile” cu un sistem de ridicare separat. Cel mai înalt punct al stâncii este mesa – o câmpie vastă care conține infrastructura dedicată producției, producției de alimente și generării de energie.

La poalele stâncii, pavilioane mari proiectate cu piele translucidă oferă priveliști ale peisajelor din Marte și un spațiu pentru interacțiunea socială în vale. În vale, structuri specifice adăpostesc spitale, școli și universități, activități sportive și culturale, zone comerciale și gări care comunică cu naveta spațială. Un munte artificial creat cu material suplimentar extras din săpături acționează ca un cadru vizual pentru oraș și conține sisteme auxiliare de energie, depozitare și parcare pentru vehicule și camioane intra-oraș.

O așezare umană pe Marte necesită, de asemenea, structuri pentru a îndeplini funcțiile esențiale ale producției de aer, apă și alimente. În „nüwa” și orașele sale adiacente, toate construcțiile arhitecturale includ aspecte de siguranță suplimentare pentru a regla presiunea atmosferică internă și a oferi zone de refugiu pentru cazuri de urgență.

 

Culturile ar fi cultivate în module agricole cu un mediu îmbogățit cu CO2, care nu va fi respirabil pentru oameni. Ca urmare, sarcinile operaționale din aceste facilități vor fi automatizate. Pentru a crește eficiența culturilor, echipa de astrobiologie expertă a optat pentru un sistem hidroponic care necesită mai puțină apă și spațiu decât alte metode bazate pe culturi supraterane. Producția de alge, carne celulară și bacterii pentru procesarea deșeurilor este, de asemenea, finalizată în acest sector. Zonele agricole pentru animale și insecte au fost situate la vale, aproape de zonele comune ale orașului, deoarece au nevoie de o atmosferă asemănătoare omului pentru a trăi.

 

Mobilitatea în interiorul orașului se desfășoară în direcție verticală de-a lungul stâncii prin lifturi de mare viteză. În plus, un sistem de autobuze și trenuri ușoare asigură transport orizontal în interiorul orașului. O rețea de gări se conectează la aeroportul spațial, situat la un crater din apropiere. Toate transporturile în oraș se efectuează prin vehicule electrice. Mobilitatea între diferite orașe marțiene este rezolvată de autobuze sau trenuri care circulă pe drumuri pavate.

 

În cele din urmă, „nüwa” și orașele adiacente își găzduiesc exponențial populația. După o scurtă perioadă inițială de investiții de capital și aprovizionare de pe pământ, această dezvoltare urbană de pe Marte se va menține și crește prin mijloacele proprii și modul său durabil. Toate materialele necesare construirii orașului vor fi obținute pe Marte prin prelucrarea carbonului și a altor minerale.

 

Sursa informației: https://abiboo.com/projects/nuwa/