Europa a avut un avans puternic în ceea ce privește mașinile electrice în 2020, dar blocajele unei reglementări slabe, a unui sistem de plafonare și comerț rutier și ocolirea combustibililor electronici stau în calea ambiției Europei privind mobilitatea zero emisii, spune Julia Poliscanova.
Julia Poliscanova este director senior pentru vehicule curate la Transport și Mediu (T&E), un ONG de mobilitate curată.
2020 a fost anul în care vânzările de mașini electrice au decolat în Europa. Propulsată de obiectivele europene privind emisiile de CO2 ale mașinilor, piața acestora s-a triplat cu volumul vânzărilor care depășește China. Întrebarea acum nu este dacă mașina electrică este viitorul, ci dacă Europa se va baza pe primul său avantaj în mișcare și își va menține conducerea la nivel global în următorul deceniu.
Trei obstacole serioase stau în cale.
DECENIU PIERDUT
Prima este ambiția standardelor de CO2 pentru mașini de după 2020. Nu întâmplător, Europa este liderul mașinilor electrice. Obiective ambițioase ale UE au obligat producătorii de automobile să investească în electricitate. Dacă Europa va continua ratele de creștere observate în țări precum Olanda și Suedia (unde se cumpără cele mai multe mașini electrice), odată ce piețele lor vor atinge nivelul de 10%, am atinge o cotă de 18% în acest an și 36% în 2022, pe întregul continent.
Acest lucru este cu mult peste nivelurile de ambiție cerute în actualul regulament de CO2 până în 2029. Dar este chiar regulamentul UE care a propulsat Europa în electricitate în 2020, nu și inițiativa companiilor de mașini, excepția este cazul în care producătorii auto produc în mod voluntar mai multe mașini electrice, dar și aici este doar un trend, nu și bunăvoința companiilor de mașini.
NUME NOU, TRUCURI VECHI
Al doilea provine din dorința președintelui Comisiei Europene de a extinde sistemul european de plafonare și comerț (EU ETS) la transportul rutier. Modelele economice arată că, dacă prețurile combustibililor cresc, consumatorii trec la alternative curate. Deci, pe hârtie, pare o idee bună. Dar, în practică, persoanele cu venituri mici nu își pot permite întotdeauna să schimbe pur și simplu mașina, ceea ce înseamnă că reducerile de emisii nu se concretizează și tot ce a rămas este neliniștea, precum protestele și nemulțumirile celor ce folosesc mașini pe combustibil.
COMBUSTIBIL VS ELECTRICITATE
Al treilea obstacol provine din alianța companiilor petroliere și a furnizorilor de automobile care favorizează e-combustibilii. Acestea sunt realizate folosind electricitate regenerabilă prin reacții între hidrogen și monoxid de carbon pentru a produce hidrocarburi sintetice similare cu combustibilul de astăzi care poate fi ars în motoarele convenționale.
Dar utilizarea e-combustibililor în mașini, este lipsită de sens din mai multe motive. Europa va avea nevoie de acești combustibili cu conținut scăzut de carbon în sectoare precum aviația și oțelul în care nu există o alternativă ușoară la decarbonizare, iar mașini se vor descurca și cu electricitate.
Depășirea acestor obstacole va necesita curaj politic. Premiul nu va fi doar un succes climatic, ci va conduce într-una dintre cursele tehnologice cheie ale secolului XXI.
Sursa informației: https://www.euractiv.com/section/electric-cars/opinion/europe-has-overtaken-china-on-electric-cars-three-roadblocks-stand-in-the-way/