Sergiu Harea: „Ediția a XXII-a a Expoziției „Fabricat în Moldova” din acest an va fi una inedită și va avea sloganul „ACASĂ. AUTENTIC. AUTOHTON.”

Emisiunea „Actualitatea la Raport” din 27 ianuarie a fost dedicată deschiderii Ediției a XXII-a a Expoziției Naționale „Fabricat în Moldova”, ce se va desfășura de pe 29 ianuarie până pe 2 februarie, la CIE Moldexpo, la Chișinău. Invitații lui Octavian Bratosin au fost Sergiu Harea, președintele Camerei de Comerț și Industrie a Republicii Moldova și Diana Gonța, brand managerul Linella, partenerul oficial al expoziției.

OCTAVIAN BRATOSIN:

Care este scopul principal al Expoziției Naționale „Fabricat în Moldova” și cum a evoluat acesta de-a lungul anilor?

SERGIU HAREA, președintele CCI AL Republicii Moldova:

Expoziția se află deja la a XXII-a ediție, eu am participat la 21 de diții. Ideea creării unei expoziții naționale dedicată producătorului autohton a apărut după 10 ani de zile de independență, când multă lume era interesată mai mult de produse de import. În perioada sovietică erau deficituri de produse și insistam pe importuri. Am ajuns la momentul cănd producătorul autohton era uitat, iar instituția camerală care repezintă producătorii autohtoni, a hotărât să-i susțină, pentru că ei sunt acei care asigură locuri de muncă, care plătesc taxe și impozite la bugetul public național, dar și prezintă imaginea Moldovei în lume. În al doilea rând, dacă produsul nu este cerut pe piața internă, e foarte gvreu să mergi pe piața externă. Așa a venit ideea promovării producătorului autohton printr-o expoziție dedicată anume produselor fabricate în Moldova.

 

Organizarea expoziției a început cu un  număr restrâns de companii, cam 50 la număr, ca să se ajungă, ulterior la 500 -600 de companii participante. Am început cu un număr mic de vizitatori, ca să ajungem anul trecut la 60 000 vizitatori unici la eveniment, a declarat domnul Harea. Idea de a organiza mai întâi expoziția local, la nivel regional, a prins contur, ca în final acești expozanți locali, din raioane, să vină și la Expoziția națională „Fabricat În Molodva”, cu standuri colective.

 

OCTAVIAN BRATOSIN:

Cum vedeți contribuția dvs. la promovarea produselor autohtone și la dezvoltarea economiei naționale?

DIANA GONȚA, brand manager Linella:

Noi ducem o comunicare axată pe două direcții, una pe direcția de susținere a producătorilor autohtoni, cealaltă pe educare, a unui  consum rațional de produse locale. Experiența ne arată că se poate și că avem de la an, la an  un consum mai rațional și consumatorii dau prioritate produsului local, și asta ne bucură enorm.

OCTAVIAN BRATOSIN:

Ce impact economic estimați că are această expoziție asupra economiei naționale?

SERGIU HAREA, președintele CCI a Republicii Moldova:

Noi facem anual un sondaj  în rândul participanților și la finele expoziției facem totalurile, unde vedem câte contracte s-au semnat și cu câte companii au lansat cooperarea, Am observat că de la an la an, că 15 -25 la sută dintre cei care participă la expoziție își găsesc parteneri în țară sau peste hotare. De exemplu, produsele lor nimeresc în rețeaua  de magazine „Linella” sau în alte rețele comerciale din țară sau chiar semnează contracte de export cu delegațiile străine, care vin la expoziție. De asemenea, agenții economici colaborează între ei, pentru a lansa noi produse pe piața internă și cea internațională. Astfel întreprinderile mici cresc în mijlocii, crește volumul de producere, sunt create noi locuri de muncă etc. Unii dintre agenți economici interacționând cu consumatorul, merg în secțiile de producere și modifică anumite lucruri în produsul final, în gustul produsului, conform cerințelor pieții. Acest lucru este primordial pentru noi.

Interviul integral îl puteți viziona pe agrotv.md sau pe Youtube.

Citiți mai mult:

Gaz pentru Transnistria și ajutoare energetice pentru localitățile afectate

Incendiu de proporții în România: Peste zeci de animale au murit arse de vii

Stimați cititori!

Puteți citi știrile Agro TV Moldova în formatul convenabil pentru dumneavoastră pe Facebook și Instagram, urmăriți-ne pe Tik-Tok și YouTube. De asemenea, abonați-vă la canalul nostru de Telegram și Viber.

Dacă aveți ceva de împărtășit cu redacția, trimiteți observațiile și știrile dumneavoastră pe adresa noastră de e-mail: contact@agrotv.md.