Traseul republican Soroca-Otaci, construit încă în perioada sovietică, necesită reparat de ani buni. Până acum, drumul a fost asfaltat doar pe alocuri. Reprezentanții Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale spun că intenționează să semneze un contract abia anul viitorul, iar reparația drumului va costa 50 de milioane de euro, relatează NordNews.md.
Cei mai nemulțumiți sunt șoferii, care s-au săturat să cheltuie pentru reparația automobilelor.
„Acesta nu poate fi numit drum, mai degrabă o cărare bătută. E Doamne ferește. Eu circul pe aici în fiecare săptămână, așa că mașina simte, schimbăm piesele, e costisitor să te plimbi pe așa drum.”
„Dacă s-ar uita cei din Parlament… Noi plătim impozite, mașinile se defectează. Priviți, aseară o piatră a lovit în mașină. E foarte rău. De ne-a auzi Dumnezeu și să-i audă și pe ei. Să vină ei aici cu copiii lor să vadă cât e de greu să circuli, mai ales pentru ambulanța care nu poate duce un bolnav. Cât plătim noi, acest drum trebuia să fie deja din aur. Banii se duc în buzunarul lor, dar noi ne chinuim.”
„A mers tractorul și a scos din nou pietrele. Trebuie să te rogi să ajungi acasă fără o roată tăiată. Se întâmplă foarte des. Vara trecută, cumătrul a cumpărat patru cauciucuri. În drum spre Soroca s-a tăiat. Plătim pentru drumuri, dar acesta este drum?”
Traseul republican Soroca-Otaci trebuia să fie reparat încă în perioada anilor 2016-2018, însă compania care se angajase să efectueze lucrările a dat faliment.
„Au început bine, au îndreptat totul, trebuie să toarne asfalt pentru a fi trainic. Nu știu dacă va rezista mult pentru că trebuie de reparat o dată și calitativ, de altfel, camioanele îl vor ciurui din nou. Mai departe sunt porțiuni de drum asfaltate și veți observa că deja sunt distruse.”
„Se poate de reparat câte o porțiune, dacă nu le ajung bani. Să repare o bucată în acest an, iar alta – anul viitor. Nu e atât de mult.”
Primăriile locale spun că nu pot face nimic pentru a rezolva problema. Reparația traseului costă prea mult și așteaptă un proiect din partea guvernului.
„Cetățenii din localitățile care se mărginesc cu acest traseu sunt foarte revoltați, au organizat proteste. Oamenii au ieșit în stradă și au strigat cu voce tare. Este un drum inaccesibil. Este un lux să circuli pe acest traseu.”
Lucia Eftodi, secretara consiliului comunei Șolcani
„De multe ori am completat chestionare cu privire la reparația drumului de la Grigorăuca. Așteptăm sprijinul Guvernului. E pentru binele oamenilor, celor care se deplasează pe această stradă.”
Silvia Spoială, secretara consiliului comunei Bădiceni
Din cauza majorării prețurilor, autoritățile de la Chișinău spun că nu au capacitatea să repare traseul care măsoară aproape 60 de kilometri, așa că negociază cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare pentru un împrumut.
„Planificăm semnarea unui nou contract conform unei noi documentații de proiect, la mijlocul anului viitor. În total, în prezent, conform prețurilor noi, inclusiv supervizarea lucrărilor, suma estimativă a ajuns la 50 de milioane de euro.”
Radu Rogovei, șeful Direcției Infrastructură de Transport
În cadrul noului proiect, Guvernul intenţionează să renoveze două tronsoane: Şolcani-Arioneşti şi Arioneşti-Otaci.